الانضمام لطفلك على طريقة سن رايز

بتر التوحد

Well-known member


الانضمام لعالم طفلك لخلق علاقة اجتماعية بينك وبينه ويلتفت اليكي

لما ولدك يعمل اي سلوك نمطي تكراري اعملي زيه
بناء برج من المكعبات خدي مكعباتك الخاصة وابني زيه
قعد يرج قلم ويقول ايييييييييييي
اعملي زيه
وكل ما انضممتي اكتر بتكرارك لافعاله معه ومثله بالضبط كلما قلت هذه الافعال التكرارية مرة بعد مرة
حيطالع في عينك اكتر ويبتسم لوجودك قدامه اكتر وينتبهلك اكتر ويبدا يمل من التكرار لهذا السلوك فيقل باذن الله

متى تنضمي لولدك
ليست كل السلوكيات تنضمي له فيها
فقط السلوك النمطي والمتكرر
وله صفتان
انه متكرر
وانه يجعل الطفل في عالم تاني لوحده بعيد عن الناس اللي حوله
يعني ممكن اذا كان اسبرغر تلاقيه يبدا محادثة مع نفسه عن الشخصية اللي يحبها او موضوع شاده

كيف تنضمي له
وقت الانضمام مو بس تنسخي سلوكه زي ما هو وبس
لا وريه انك مستمتعة باللي يسويه وتحسي بنفس الاحساس تبعه وهو بيكرر
وانك تحبي عالمه وتحبيه زي ما هو
الشي التاني لما تنضمي له خلي مسافة بينك وبينه لا تكوني مرة لاصقة فيه توتريه لا قريبة كتير ولا بعيدة كتير
اثناء الانضمام لا تكوني طول الوقت مبحلقة عيونك فيه تستني منه نظرة لا كده حتوتريه
تخيلي مثلا بتكتبي موضوع او رسالة او اي شي واحد واقف فوق راسك يراقب سلوكك وتصرفاتك اكيد هم نفس الشي

ف اتصرفي مثله من غير ما تركزي على وجهه
ولدك ذكي حيفهم انتي بس بتكرري عشان تبغي توصلي لشي
ولا تبغي تستمتعي معاه من غير تسلط
وكمان لا تاخدي اشياءه
يعني اذا كان بيرتب اشياء في طابور ورا بعض جيبي العاب زي من الصندوق مشابهه له واعملي زيه
اخدت بنتك ايشاربات وقاعدة تلعب بيها بنفس النمط خدي ايشارب تاني والعبي زيها بس لا تاخدي منه شي
اثناء الانضمام لا تحاولي تغيري سلوكه او
يعني لا تقوليله حبيب ماما طالع فيه مثلا لا
لا تبادلي سيارته بسيارتك وتقوليله جرب هدي طيب شوف كيف مرة حلوة عشان يلتفت لك

لا خلي من نفسه حبة حبة حيجيكي
مدة الانضمام لطفلك حتعتمد عليه
طالت او قصرت مدة الانضمام حتعتمد عليه هو
فالانضمام هو لخلق روابط بيننا وبين اولادنا

متى يجب ان لا ننضم ابدا لهم
لما يعملو شيء خطر على نفسهم او على غيرهم
لما تلاقيه يعمل شيء مقرف لنفسه مثلا تلاقيه يلعب بخشمه مثلا او يطلع لسانه وووو اي شيء يخليكي مو مرتاحة
وفي نفس الوقت لا تمنعيه طالما مو خطر عليه ولا يضر بصحته
لا تنضمي لطفلك وهو يشاهد التلفزيون او يلعب عالايباد
وكمان وقت الغضب لا تنضمي له وتتذكري حركاته التكرارية وتذكريه بيها وكانك بكده تشجعي غضبه واهه انا التفتلك بسرعة لما صرخت وبحاول انضم لعالمك الان وبكدة تزيدي من حدة نوبات الغضب واستمرارها

التمرين
راقبي حركات طفلك طول اليوم ودوني خمس افعال تكرارية مو شرط تكون خمسة يعني خمسة
بس اقعدي راقبي فين ومتى وكيف بيستمتع طفلك بسلوكه التكراري
وانضمي له
 
رد: الانضمام لطفلك على طريقة سن رايز


سبعة اخطاء ممكن الوقوع فيها اثناء تطبيق استراتيجية الانضمام
سن رايز
الخطا الاول
كثرة النظر في عين طفلك
هنا حتكوني مراقبة لتصرفاته
والاهم من ذلك انك تظهري استمتاعك بنشاطه التكراري
من غير ما تراقبيه كل ثانيتين
تخيلي انك بتلعبي لعبة في الجال مثلا او تشوفي فلم
وبدل ما الطرف التاني يشاركك اللعب طول الوقت يطالع في عينك حتتوتري وتحسيه كده كأنه واقف على رأسك يراقبك من غير مشاركة واستمتاع حقيقي بعالمك
الخطا التاني
لا تكوني مررررة لاصقة فيه
كرري تصرفاته واظهري انك مندمجة معاه بس أعطيه مسافة كافية تحسسه بالحرية
الخطا الثالث
اذا كان ولدك يحب يرتب السيارات في صف
لا تاخذي سياراته اللي يحبها
ممكن تلاقي سيارات ما تلفت انتباهه ممكن يكون لونها ما يشده او لانها مكسرة دي ممكن تلعبي بيها المهم حاجاته لا تقربي منها انضمامك له لا يعني أخذ أدواته
الخطا الرابع
لا تكوني معلق رياضي
مثلا بيلعب بالمكعبات
وااااو انت بتلعب بالمكعبات الله لعبة حلوة
دحين بتركب المكعب الأحمر وفوقها المكعب الأخضر .....الخ
اذا بيلعب عالصامت اسكتي زيه وإذا أتكلم اتكلمي زيه
لأنك في مرحلة انضمام وليس في مرحلة تحفيز وإضافة تحديات
الخطا الرابع
تغيير طريقة لعبه او سلوكه
ولدك يرتب السيارات في صف لا تحاولي تعملي سباق سيارات بيها
هو حيعرف انك باحتوائه تغيري طريقته في اللعب
يعني بتجبريه يغير طريقته في اللعب بطريقة غير مباشرة
مثل ما رتبها رتبي مثله
ينط في الكرة النطاطة نطي مثله
الى ان تلمحي علامات الضوء الأخضر وقتها حاولي انك تضيفي شيء واحد فقط في النشاط
الخطا الخامس
تحديد وقت من قبل الوالدين او الأخصائي للانضمام للطفل
مثلا يحددوا وقت انضمام ١٥دقيقة مع الطفل ثم اضافة تحدي او درس تفاعلي للطفل
وقت الانضمام يحدده الطفل فقط
ولا ينتهي الا اذا توقف الطفل عن سلوكه التكراري ولو ثواني وقتها أضيفي ما عندك وإذا عاد لسلوكه التكراري ارجعي للانضمام مرة اخرى
هو سيشعر بالتحكم الكامل بنفسه
وإنتي ستكونين مرنة معه ومع الوقت يتعلم ويكتسب المرونة منك من غير ضغط
الخطا السابع
هو خاص بالاطفال او الكبار الناطقين مثل الاسبرجر
غالبا ما عندهم تصرفات تكرارية مثل الرفرفة او لف الأوراق او الجري
فهم يكرروا الحديث عن موضوع يحبوه اذا كانوا بيتكلموا مع نفسهم ممكن تتكلمي بنفس اللي بيقولوه بس بصوت واطي مو اعلى منهم عشان الفتي نظرهم لا
خلي صوتك واطي وإذا التفت لك يوجه لك الكلام وقفي تكرار ورآه واستمعي لما يقول باستمتاع وحماس ولا تقاطعيه
وإذا سالك سؤال وهو عارف الإجابة عدة مرات لا توقفي استمري بالاجابة عن نفس السؤال المكرر

 

عودة
أعلى