التصفح للزوار محدود

أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

أختكم فى الله

Well-known member
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاكم الله كل خير جميع الأعضاء إللى نصحونى فى موضوعى إللى فات عن الزيارة الأولى وأكيد نصائحهم فرقت معايا
هحاول ألخصلكم زيارتى الثانية للدكتور إللى كان فيها إختبار تنمية المهارات والجلسة مع الدكتور لوضع خطة العلاج


وزى ما قولتلكم فى زيارتى الأولى كانت تعليقات الدكتور حسين عبد الدايم على بنتى كالأتى ( إنها محيرة وإن شاء الله إن كان عندها توحد هيكون بسيط جدااا ده بناءا عن الأسئلة إللى سألهولنا والإستبيان إللى أعطاهولى علشان أملاه)
أخصائى الحركة قالى مباشرة (إن بنتى مشكلتها إنها كسولة وخوافة مع وجود ليونة فى الركبة اليمين هى إللى عملالها عدم توازن ومأخرة مشيها حتى الأن سنة وعشر شهور)
أخصائية التخاطب قالتلى (بنتك متأخرة شوية عن إللى فى سنها فى الكلام بس كويس جداااا إنها بتوظف بعض الكلمات وكمان بتتعلم بسرعة على حسب كلامى طبعا يعنى عندها قدرة على الإكتساب وإن كانت بطيئة فممكن يكون بسبب البيئة المحيطة بيها وكمان لأنها الطفلة الأولى والوحيدة ) وكمان قالتلى هى حالتها كويسة جداااااااااا ومش محتاجة غير زقة بسيطة وإن شاء الله هتكون كويسة)
أما بقى الدكتور النفسى عملها إختبار كارز (مع إنى أسمع إنه للأطفال مش أقل من سنتين ) بس قولت هما يعرفوا أكتر
قالنا برده إن حالتها كويسة جدااا الحمد لله ومبشرة وإن كان عندها حاجة هتكون بسيطة بإذن الله لأن البنت فيها مميزات كتير غالبا مش بتكون موجودة عند أطفال التوحد وده هيساعدها كتير
طبعا بعد كل الكلام ده كنت خارجة من الزيارة الأولى متفائلة جداااااااااااااااااااا


الزيارة التانية إمبارح

بالنسبة لأخصائية تنمية المهارات (قالت إنها هتحتاج مجهود برده وكمان لازم المحيط إللى حواليها يتغير ويكون أكثر تفاعل معاها لأنها لاحظت من كلامى إن تغير سلوكنا معاها وتغير الجو والإختلاط بيجيب معاها نتائج إيجابية وكمان إن عندها سرعة تعلم وإستجابة بس هى محتاجة إهتمام أكبر والتغيير هيكون أساسه من البيت لأنى أغلب الوقت بكون معاها لوحدى لأن والدها مشغول على طول وكمان أهلى مشغولين ومش مختلطة بأطفال خالص وبتتفرج على التيليفزيون كتير يعنى كل العوامل إللى حواليها بتأخرها وبتدعم المشكلة إللى عندها)
وفى النهاية الكل أجمع إن تواصلهاا البصرى جيد جداااااااااااا


ملاحظاتنا بعد إنتهاء آخر تقييم
أولا إن التقييمات إللى عملناها فى الأسبوع إللى فات لسه الأخصائيين مخلصوهاش ومتعرضتش على الدكتور
وآخر تقييم خلص تقريبا قبل الدخول للدكتور بخمس دقائق ... وبعدين دخلوله الملف وندهوا علينا علشان ندخل
إتضحلى إن الدكتورة أميمة سليم زوجته هى إللى كاتبة التشخيص النهائى فى التقرير ( بس الغريييييييييييب جدا والسؤال إللى بيلح عليا حتى الأن هى شافت التقرير إمتى ولحقت تقرأه وتكتب التشخيص إزاى والتقرير كان قدامنا ومخلصش ومكانوش عايزينا ندخل للدكتور فى نفس اليوم وكانوا عايزين يأجلوا الزيارة ليوم آخر )

المهم الدكتور حسين عبد الدايم إتصل على الدكتورة أميمة بالتليفون وإحنا قاعدين وفتح السبيكر علشان يسمعنا رأيها
وكاانت الصدمة
كلام الدكتورة أميمة سليم كالأتى ( مع إنفعال شديييد جدااااااااا غير مفهوم وكأننا أعداء)
البنت عندها توحد شدييييد جدااااااااااا كلاسيكى مع تأخر فى النمو الحركى :9:.... والبنت معندهاش أى مييييييييزة إلا إنها صغيرة فى السن :5: وغالبا الحالات دى مش بناخدها بس علشان والدها دكتور فهنحاول معاها .. ومش عايزة إستهتار من الأهل ولا تدخل فى أى حاجة ومحدش يسألنى بتعمليلها إيه ولا عملتلها ده ليه ولازم الموضوع يتاخد بجدية البنت حالتها خطيرة وهتحتاج تدخل مكثف مش أقل من 40 ساعة ....... ومش عايزة الأم تحاول تعلمها أى حاجة فى البيت نهاااااااائى وإلخ إلخ )كلام بإنفعال زائد غير مبرر وأنا ووالدها مش فاهمين حاجة خالص

وسألت الدكتور إزاى توحد شديد أمال الحالات الأسوأ من بنتى بيكون توحدها إيه
ومعقول بعد كمية المدح فى مميزات بنتى إنها توصلها البصرى جيد جدا وتفاعلها الإجتماعى كويس وبتكتسب كلمات وبتوظفها وعندها سرعة فى التعلم وإن أى اعراض مش كويسة ظهرت عليها وهى صغيرة معظمها إختفى لوحده وإنها كمان بتتحسن لوحدها حتى لو كان ببطء وإلللخخخخخخخ
معدش عندها أى ميزة غير إنها صغيرة فى السن ....... طيب وليه الدكتورة منفعلة بالشكل ده

الدكتور قالى إنها أخدت فى مقياس كارز 45 وده معناه توحد شدييييييييييد ومش مهم تشخيص التوحد المهم إستجابة الطفل
كمثال ممكن يكون طفل مشكلته بسيطة بس إستجابته ضعيفة سنة من العلاج متأثرش فيه وممكن طفل حالته أسوأ ولكن إستجابته أفضل يتحسن أكثر خلال السنة
ده حسب إستجابة الطفل
وكمان قابلنا الدكتور النفسى وسألناه عن الإختبار ... قالنا إن فى مقياس كارز الإجابة بنعم أو لا .يعنى أحيانا ملهاش قيمة..... يعنى لما سألنى بنتك إجتماعية ولا لأ وقولتله ساعات بتكون إجتماعية جدااا وساعات مش بتحب تتفاعل مع أشخاص معينة ده معناه ( أحيانا ) وأحيانا فى مقياس كارز يعنى لأ يعنى المفروض كنت أقوله يإما إجتماعية جدااااااااا يا إما مش إجتماعية خاااااااااالص
وبناءا على هذا المثال كان باقى التقييم بالشكل ده
وكمان أى أعراض عندها حتى لو كانت ظهرت فترة وبعدين إختفت لازم يتحط فى الإعتبار ويتحطله خطة علاجية ..... وهى حسب إستجابتها بنخلص من شئ وندخل على شئ تانى

بصراحة إحنا مازلنا لحد دلوقتى مندهشين جداااا وتقريبا مش قادرين نقرر أى شئ .. ومش بنبطل تفكير ....... وأحيانا بتجيلنا ظنون غريبة ...يعنى لما حالة بنتى صعبة جدااا وخطيرة ومبيقبلوش الحالات دى .. أمال الحالات إللى عندهم إللى بيدعوا إنها إتعلجت من التوحد كانت حالتها إيه قبل العلاج أكيد كانت حالات مشاكلها بسيييييييييييييييييييطة جدااا علشان كدة إتعلجت
أو إن بنتى حالتها بسيطة وهما إللى بيكبروا الموضوع علشان لما البنت تستجيب بسرعة وتتحسن أظن إن الفضل يرجعلهم هما وإنهم إللى بذلوا مجهود رهيب .. وعلشان لو متحسنتش يبقى العيب فى بنتى مش فيهم هما

بصراحة حاجة محبطة ومحيرة ومش عارفة أعمل إيه وكمان حسيت حتى لو كلامهم صح الأسلوب الحاد للدكتورة اميمة ضايقنى جداااا منها لأنى مش فاهماه وأفقدنى الثقة فيها


فيارييييييييييييييييت بكل صدر رحب زى ما أتعودت منكم تقرأوا كلامى ومتبخلوش عليا بأى نصيحة أو معلومة أو مشورة وربنا يلهمنا كلنا الطريق الصحيح بعلمه وبقدرته
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختي الفاضلة اعانك الله اولا والمشوار طويل اصبري واحتسبي عند الله عز وجل
اما موضوع الاطباء فتاكدي ان كثيرا منهم الناحيه التجاريه غالبة عليهم
وهذه المواقف تتكرر كثيرا فلا تحزني ولا تيئسي
واستفيدي منهم واتركي مساوئهم جانبا لاننا محتاجنهم
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

اختي الغالية لا اعرف ماذا اقول لك وخصوصا اسلوب الدكتورة غريب نوعا ما
اهم شي لاتيأسين ولا تحبطين ونصحيتي اجري مزيد من الفحوصات للبنت
عند كتورومستشفى ثاني للتاكد بالضبط من حالة البنت وحتى لاتقعون بحيرة
واهم شي الصبر وقوي قلب وكل شي اختي الحبيبة راح يتحسن
ان شاء الله
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

اعتقد كون الطفلة صغيرة سيجعل من مظاهر التوحد غير واضحة تماما وسيكون اغلب الاختبار موجه لك لكونك امها انا ابنتي الان عمرها 4 ونصف ولديها توحد متوسط ومع انه لدانية اخت تؤم وعندما كانا في عمر بنتك لم اكن الاحظ اختلافا كبيرا بينهما ولكن كنت اعتقد انه دانية مختلفة الطباع فقط حتى سن السنتين بدءت اقتنع انها غير طبيعية وعندما كنت اتابع حلقة لبرنامج اوبرا ونفري وكانت الحلقة عن التوحد عرضت اطفال لديهم توحد كنت جالسة واقول هذا مثل دانية وعرفت لاول مرة مرض اسمه التوحد ولم اكن سمعت به من قبل وصدقيني بعدها لفيت على الكثير من الاطباء وكل واحد اعطاني تشخيص مختلف الى ان قمت بزيارة مستشفى الجامعة الامريكية في بيروت وقابلت اخصائية اعصاب اطفال وقبل ان تقول اي شىء عملنا لدانية رنين مغناطيسى وتخطيط للدماغ ومقابلة مع اخصائية نفسية واختبار توحد بعدها قررت الطبيبة ان دانية عندها توحد متوسط وهذا الكلام قبل سنة الان دانية افضل من ناحية السلوك والكلام ويمكن اذا عملت لها اختبار يطلع عندها توحد بسيط . اريد القول ان رأى الاطباء مهم لكنهم لايعيشون مع ابنتك انت من يمكن ان يلاحظ السلوك الشاذ فقط اقرئى اكثر عن الموضوع وراح تعرفين وضع بنتك بالضبط فين والله يشافيها ان شاء الله
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

أعانك الله ياأختي .. استخيري الله و استشيري طبيبا أخر و ذلك للاطمئنان و سماع عدة أراء و فعلا كما قالت الأخت أم ضفاف ومن تجربة شخصية التشخيص لم يعد يهمني ما يهمني هو المشاكل التي لدى ابني و السلوكيات التي ارغب ان يكتسبها ،،، الغريب ان الطبيبة لا تريدك تعليم ابنتك !!!!!!!!!!
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

لا أستطيع أن أفهم كيف تم تطبيق اختبار كارز على بنت في مثل عمر ابنتك!!!!
يعني هناك أمور اجتماعية لا يمكن أن يعملها الطفل الطبيعي إلا بعد سن معينة، وإذا لم يقم بعملها فهذا لا يعني أنه مصاب بالتوحد بل يعني أنه لم يصل إلى العمر المناسب للقيام بها. مثال ذلك أن معظم الأطفال دون عمر السنتين يفضلون الالتصاق بالأم وعدم قبول الغرباء، والأطفال الآخرين بالنسبة لهم للفرجة فقط. فإذا كان السؤال : هل يلعب الطفل مع أطفال آخرين؟ فلابد أن تكون الإجابة الطبيعية لهذا العمر ( لا )
من هنا كانت بعض الاختبارات غير مناسبة للعمر الصغير.
أنصحك عزيزتي أن تبحثي عن مكان آخر للتشخيص، فأنا شخصيا غير مرتاحة مطلقا لما قلتِ.
هذه وجهة نظري وأتمنى لك التوفيق والسداد.
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

جزاكم الله كل خير وكلكم على حق فى كلامكم
وفعلا أختى جوليا أنا إستغربت لما الدكتورة قالتلى إنى محاولش أعلمها أى حاجة مع إن الأخصائيين إللى قاعدوا معايا كانوا مبسوطين جداااا بمحاولاتى تعليمها وكمان من سرعة إستجابة البنت للتعليم ما شاء الله وشجعونى على الإستمرار فى كدة وقالولى إن الأهم هو البيت فحاسة بتناقض وحيرة وكمان إستغراب لأنهم قالولى إن فيها مميزات كتير هتسهل عليهم تعليمها وزى ما قولتوا إن الأم أدرى بطفلها ... فلما الدكتورة قالت إن مفيهاش ميزة خاااالص إلا إنها صغيرة فى السن .. حسيت إنها بتيالغ جداااا وكمان سوء تقييم منها وتسرع وحتى لو كان كلامها صح فالأسلوب إللى بتوصل بيه الكلام منفر ويخلى أى حد يرفض إنه يتعامل معاها حتى لو كانت صح
وكمان خايفة إنهم برده يسيئوا فى وضع خطة العلاج وبنتى متتحسنش معاهم ويرجعوا بعد ما يضيعوا وقتنا يقولوا إن البنت هى إللى مش بتستجيب وهى إللى عندها المشكلة .. أنا ميهمنيش إلإستغلال المادى إللى انا كنت متوقعاه وأظن إن أغلب الدكاترة فى المجال ده بيستغلوا نقطة ضعفنا وتعلقنا بأى امل للشفاء ... بس الأهم عندى إنى أثق فيها شخصيا وبصراحة مش قادرة أقتنع أبدا بيها

أختى ريم أحمد ... إنتى فعلا توصلتى للمشكلة الأساسية ..... وكلامك صح وفعلا كانت أغلب أسئلته محددة بس كانت إجابتى مش جازمة وكنت بجاوبه على بعض الأسئلة وعارفة إن معظم الأطفال فى عمرها بيعملوا كدة
زى التفاعل الإجتماعى الغالب كويس أو متوسط وكمان متغير بيفرق مع الناس إللى هى متعودة عليهم كويس جدااااا ومع المقربين متوسط وأحيانا تتقبل بعض الأغراب وأحيانا ترفضهم ......... وهو طالب منى أجوبه ياإما كويسة جداااااااااااااا مع الكل يا إما مفيش تواصل خااااااالص
وكمان زى ما ذكرتى إنها فعلا متعلقة بيا جدااااا وأى مكان بكون موجودة فيه بتفضلنى على الجميع وده طبيعى فى سنها وانا ملاحظه إنها كل ما تكبر كل ما بتتحسن إجتماعيا

وزى ما ذكرتى هو سألنى عن علاقتها بالأطفال .. فقولتله إنها بتفرح لما بتشوف طفل وبتحاول تتفاعل معاه ولو الطفل مهتمش خلاص هى كمان ما بتهتمش ولو تفاعل معاه بتكون بس مبسوطة إنما مش بتلعب لعب جماعى مع طفل وده طبعاا طبيعى جداااااااااا فى سنها
وأكيد هو برده أخد إجابتى على إنها مش محددة وإن الطفلة عندها مشكلة

يبدو إن بنتى اصغر حالة مرت عليهم وهما طبقوا عليها إختبارات كبيرة على عمرها ومن هنا حصلت المشكلة

بدليل إن أخصائية التخاطب لما قولتلها إنها بتتكلم أوقات كتير كلام غير مفهوم قالتلى إن ده طبييييعى جدااااا فى سنها الصغير ده ولأنها مازالت معندهاش حصيلة لغوية كافية وهى حابة تقلد الناس فى كلامهم فبتضطر تعمل كده وخاصة إن أغلب الكلام ده بيكون موجه لأشخاص
أما بقى فى إختبار كارز الدكتور النفسى فسر الأمر ده على إنه ( همهمة ) يعنى شئ مرضى
فبصراحة أنا إحترت وفعلا محتاجة جهه أخرى تقيمها علشان أستقر على رأى وربنا هو المعين
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

اختي اختكم في الله
التمثيلية اللي عملوها عليك
حسين عبد الدايم واميمة سليم
بتتعمل على كل الحالات
وخاصة اميمة سليم جبارة تضغط على الام وتجعلها تنهار
خسارة فيهم لقب دكتور
سيبك منهم خالص
عارفة ليه بتقول لك لا تشتغلي مع البنت ولا تسالي عن شئ نعمله معها علشان يبقوا على راحتهم ياخذوا منك فلوس
بدون رحمة
انا من الاسكندرية وضحايهم كثيرين
انا مش عارفة ليه الدكاترة بينصحوا بهم مع انهم لا يقدموا اي خدمة
مع العلم انا لم اسمع ان اي احد اتحسن عندهم
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

أختى توحدية
فعلا كلامها وطريقتها أكثر تفسير لها هو الضغط وزى ما زوجى قالى إنها بتكبر الموضوع وبتضخمه وبتكلمنا بحدية علشان محدش يتناقش معاها وكل إللى عايزاه إنها تصدمنا وتشل تفكيرنا وميبقاش عندنا غير إننا نقولها أرجوكى ساعدينا وانقذى البنت واعملى إللى انتى عايزاه المهم إن البنت تخف وإحنا تحت أمركم بس أقفوا جمبنا متسيبوناش
وزى ما وصفتى بالظبط هى كانت زى التمثيلية .... الله المستعان
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

اختي العزيزه الموضوع غير مريح بالمره الله يعينك ويكون معاك والحمد لله انك عرفتي من البدايه برأيي اقلبي الصفحه وابحثي عن دكتور متخصص بعد ان تتأكدي من الحالات التي تعالجت عنده الله يوفقك ويشفي بنتك يا رب ولا تزعلي بنتك ما زالت صغيره وأكيد بتلاقي الدكتور الثقه ,,,,والله معك
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

ما بعرف شو بدي احكي زيااده الاخوات كفو ووفوا,وخدي كلامهم عن تجربة,حسبي الله ونعم الوكيل.
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

الله يهديك لماا فيه خير
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

للاسف الشديد اختى اختكم فى الله هذا ما كنت اريد ان اقوله لك من المرة الماضية ولكنى قلت لا استعجل الحكم لعل وعسى وخصوصا انك كنت فرحانة ولكن هذه حقيقة حسين عبد الدايم واميمة سليم ....للاسف الشديد

اختى هناك الكثير من الدكاترة لماذا لا تذهبى اليهم وطبعا ابتعدى ايضا عن دكتورة زينب البشرى بالقاهرة فهى لا تفعل شىء

هناك اخصائى نفسى بالاسكندرية اسمه محمد عبد الرحمن هو كويس جدا ويقول لك المفيد ممكن تسالى عنه عند دكتور يحيى ابو راس او عند دكتور طارق عمر ( طبعا الحجز لمحمد عبد الرحمن عند هؤلاء الدكاترة وليس الدخول والكشف عندهم )

ان شاء الله ستجد حل لابنتك وخصوصا انها صغيرة فالوقت امامك ولا تضيعينه منك بدون فائدة ...وفقك الله
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

اللهم سخر لنا الطريق الصحيح وابعد عنا كل محتال وكل من لا يخاف الله في اولادنا .
انا تعرضت لمثل هذه النوعية النصابة واسفة لهذا الوصف . لقد دخل علينا دكتور تخاطب مصري وهو موظف في معهد التربية الفكرية في مدينتي وكان ذلك عندما كان يسأل زوجي عن اي شيء يمكن ان يضعنا في طريق علاج ابني. وبدأيمدح نفيه بطريقة مبالغ فيها وانه ليس له مثيل في التدريب
اتى للمنزل وقابني وزوجي وولدي وبداء يلقي عاينا محاضرة طويلة عريضة واننا فعلنا مصيبة عندما ادخلنا ابننا مركز للتوحد وهو خاص وليس حكومي للأسف لا يوجد قي المدينة مراكز لأطفال التوحد .
وفد اخذ يلومنا ويوبخنا واننا ادخلنا الولد في مركز بقالة هذا كلامه .
وصدقه زوجي وانالا . لأني لا انكر تحسن ولدي في الفترة الأخيرة وبالذات مع اخصائية التخاطب وحتى التدريبات التي علمتني عليها للمنزل .
هل تصدقوا انه طلب من زوجي ان يخرج الولد فورا من المركز ولم يبقى على انتهأ الفصل الدراسي سوا اقل من شهر . لكن رفضت وبدا يعطي ولدي الجلسات نصف ساعة واحيانا ساعة الربع واخر الأسبوع يأخذ 1500 ريال ومرت 3 اسابيع وبعدها قال مه السلامه انا رايح اجازة طويلة . ولم استفد اي شيء منه حسبي الله ونعم الوكيل . لأيخافون الله واين هم من حساب الله .
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

أنا زيكم بالضبط معنديش غير حسبى الله ونعم الوكيل

يا حى يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح لى شأنى كله ولا تكلنى إلى نفسى طرفة عين أنا وكل أخواتى الأمهات فى المنتدى وفى غير المنتدى يارب العالمين
إهدينا يا رب وارحمنا ودبر لنا أمرنا فنحن لا نحسن التدبير ويسر لنا و لأبنائنا كل ما فيه خير لنا ولهم فى ديننا ومعاشنا وعاقبة أمرنا .وأصرف عنا وعن أبنائنا كل ما فيه شر لنا ولهم فى ديننا ومعاشنا وعاقبة أمرنا .. وقدر لنا الخير يارب حيث كان ثم ارضنا به ...... وكنا معنا يارب أنت سبحانك نعم العون ونعم النصير
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

بسم الله الرحمن الرحيم

تعتبر مرحلة التشخيص من اصعب المراحل ذلك لان هناك عوامل كثيرة تتداخل تجعل هذة المرحلة صعبة
أول هذة العوامل هي صدمة الام والتي قد تصل الى عدم تقبلها لكلام الطبيب ورفضها لاي تشخيص الا التشخيص الذي يقول ان الابن او الابنة لا تعاني من أي مرض وقد تصل ردود فعل هذة الصدمة الى رفض او تأجيل التدخل ...وهذا الميكانزيم النفسي يعرف في التحليل النفسي بميكانزم الرفض او ان تقوم بممارسة ميكانزم اخر وهو التشوية او الازاحة بان تقوم بتشوية عمل الاخصائي او الطبيب ...او سوء الخدمات ( لا اقول هذا لاثبت او انفي قدرة الطبيب ولكن لالفت النظر الى الحالة النفسية للام )
ثاني هذة العوامل والذي يجعل مرحلة التشخيص صعبة هو قلة الخبراء الحقيقيين والمتمرسين في مجال التشخيص وان وجدوا فان الطابع التجاري والاستثماري يغلب على اعمالهم ( الا من رحم ربي ), فينتزع منها البركه والتوفيق ويجعل اعمالهم جوفاء لان الامر يختلف كثيرا فاذا كنت تجتهد مع الطفل وولي امره وانت تضع نصب عينيك مصلحة الطفل وانت تراعي الله فتأكد انك ستصل الى نتائج كبيرة اما اذا كانت المنفعة المادية هي فقط هدفك فلن ترى امامك الا المال وسينشغل عقلك بكيفية ابتزاز اولياء الامور ...في حين ان العمل مع اطفال التوحد يحتاج الى معايشة الحالة او الاحساس بالطفل وايضا مراعاة ظروف الاسرة النفسية والمادية ...
لو انك كنت ماهر في التشخيص واستطعت ايضا ان تصل الى التشخيص الدقيق ولكنك تفتقد لمهارات التواصل مع اولياء الامور وتفتقد الى كيفية التعامل النفسي مع هؤلاء المكلوبين المصدومين لو انك لم تشعر بهول الصدمة ووقع كلماتك على اذانهم فتأكد ان تشخيصك الصحيح لن يفيد بل ستجعله مرفوض من ولي الامر لانه نفسيا ربط ما بين تشخيصك وبين فظاظة المعاملة ...فالارشاد الاسري من اهم مراحل التشخيص والعلاج

من المهم ان تمتلك بجانب قدرتك الفعلية على تشخيص اضطراب التوحد ان تمتلك مهارات تواصلية مع الاخرين وكل هذا يتم تغليفه بوازع ديني واخلاقي ...
بطبيعة اعراض التوحد المتباينة من حيث نوع العرض ودرجة او مستوى العرض فان هذة الاعراض المتباينة تحتاج الى اخصائي متمرس موهوب قد يظن البعض ان موضوع التشخيص سهل وانه قد يصل به الحال الى انه من اول وهلة يستطيع ان يشم او يتعرف على التوحدي ولكن عندما يقول لك بعضهم هذا الكلام فاعلم انها اول بشائر الجهل ...لان اعراض التوحد تتشابه مع اعراض كثير من الامراض الاخرى فان الامر يلتبس على كثير من غير المتخصصين فاصبح الان كل طفل يقوم بترديد الكلام فقط اصبح توحديا واصبح أي طفل يتاخر في الكلام مع بعض السلوكيات الغير سوية يتهم بانه توحدي اصبح أي طفل يصاب مثلا بالبكم الاختياري مع الانعزال الاجتماعي يقال له توحدي ...اقسم بربي ان الامر اصبح كالمسرحية الهزلية ...
الام هي اول رادار يلتقط المشكلة ...ويتوقف هذا على مدى وعي الام وثقافتها واذا ما كانت انجبت من قبل ام لا... ومدى ثبات الام النفسي وأشياء أخرى ...
عند تشخيص اضطراب التوحد ( ولانه لا توجد اختبارات طبية مثل تحليل دم ) لابد ان يقوم بتغطية بعض النقاط الهامة وهي جوانب ثلاثة مهمة وقد يطلق البعض عليها ثالوث التشخيص وهذة النقاط يجب ان تتوافر كلها اكرر كلها في الطفل بجانب اعراض اخرى حتى نقوم بوصف الطفل انه توحدي ( وهذا ما يقال عنه التشخيص الفارق الذي نفرق به بين اعراض التوحد وبين اعراض الامراض النمائية والنفسية والعقلية الاخرى )
هذا الثالوث التشخيصي يتكون من اولا التفاعل الاجتماعي وهو ببساطه هل الطفل يدخل في علاقات مع الاخرين ( قرناء اخرين – الوالدين – الاخوة – الاقارب – الاخرين ) ام انه يختار العزلة وينطوي بعيد حتى وان كان صغيرا فانك تشعري بان الطفل ينطوي وينعزل بروحه عن الاخرين او بالمعنى الادق ينعزل عن الام وستشعرين بذلك التجاهل واكثر اذا كنت عايشت هذة اللحظات الجميلة مع ابن او ابنه اكبر من الابن الذي يعاني ....
قد يصعب على البعض او غير المتخصصين تسجيل اضطراب في هذا الجانب خاصة مع الاطفال الصغار في السن ما قبل سن العامين ...عندما يتناول اختبار الكارز او الدي اس ام 4 او غيره هذا الجانب نرجوا ان نقوم بتطبيق بنود المقياس او الاختبار بشيء من التروي ان نتمتع بشيء من المرونة من الحرفية والمهنية ان نبتعد عن التصلب والروتين ان نختلق افكارا ان نحاول ان نقوم بتبسيط البند محل القياس بما يتناسب مع المرحلة العمرية التي يعيشها الطفل وايضا مع مستوى الام الثقافي فقد لا تفهم بعض الامهات معنى او مصطلح علمي ما وتخجل من ان يتضح جهلها فتجيبنا بقول نعم او لا ....
المهم بالنسبة للتفاعل الاجتماعي للاطفال الصغار فيمكن تبسيطه الى ان نراه في صورة ملامح الفرح او السرور التي قد توجد على وجه الطفل اذا ما راء امه فهذة الملامح لست فقط اعراض تواصل جيدة ولكنها ايضا تواصل اجتماعي فالطفل يخبرنا انه يفرح لوجودي او اذا لم يصدر هذة الملامح فهو يقول انني لا اهتم بوجودك من عدمة وهنا توجد المشكلة ... مظهر اخر للتواصل الاجتماعي البسيط عندما يرفع الطفل يديه في اشاره منه لان يحمله الاب او الام ..فهذا مظهر من مظاهر التواصل الاجتماعي
وايضا مدى تقبل الطفل للاطفال الاخرين وتعاونه معهم والاحساس بوجودهم بمعنى هل ترى الام ان الطفل يرى الاطفال الاخرين نفسيا وليس فقط بالعين ... ام انه يتعامل معهم على انهم جمادات ...
وحتى لا نتوه وسط زحام الكلمات ارجوا ان تنتبه الام وتسجل هذة الملحوظة وتحاول ان تضع امامها علامة صح او خطأ او ان اردت الدقة اعطي لطفلك درجة ما من 10 على حسب اتقان الطفل لهذة المهارة والتي تشير الدرجات المرتفعة فيها الى انه مصاب بالتوحد ...

ثاني مكونات هذا الثالوث التشخيصي هو التواصل والتواصل هنا يتم تقسيمه الى نوعين تواصل لفظي واخر غير لفظي فالتواصل اللفظي وهو بالكلمات وهو ان يستخدم الطفل اللغة المنطوقة بشكل وظيفي فاللغة وظيفتها ارسال رسالة للاخرين او ترجمه رسالة من الاخرين , يجب ان تنظر الام الى كلمات الطفل هل يستخدم الطفل الكلمات بشكل وظيفي أي انه يقول مثلا كلمه ماء عندما يكون عطشان او يقول بابا عندما يرى ابيه او يقول طعام او اكل عندما يكون جوعان ... أما اذا استخدم الطفل اللغة والكلمات بشكل غير سليم كأن يقوم فقط بتكرار الكلمات دون هدف فهنا توجد مشكلة وتستطيع الام ان تعطي ابنها درجة ما من عشرة لكن لنكن حذرين لان التأخر في الكلمات وحتى ايضا تكرار الكلمات من اهم الاعراض المشتركة بين كثير من الامراض ...اما التواصل غير اللفظي وهو تعبيرات الوجه او الحزن والسعادة فمثلا الطفل الذي لا يظهر تعبيرات سعادة عندما يرى امه قادمه بعد غياب فهو لديه مشكلة وايضا اذا لم يستطع الطفل ان يتعرف على تنبيهات الام من خلال ملامح وجهها فقد تكون لديه مشكلة فمثلا قد تقوم الام بالحملقة وتكحيظ العينين للدلالة على رفضها لسلوك ما او ان تقوم بهز رأسها يمنا وشمالا لدلالة على رفضها لسلوك ما يقوم به الطفل .... فالطفل التوحدي لا يفهم هذة الاشارات التي تصدرها الام سواء الحملقة او هز الراس في اشارة لرفض السلوك اما الطفل العادي فهو عكس ذلك ...

ثالث هذة المكونات هو السلوك التكراري والاستحوازي والنمطي والذي نقصد به ان الطفل يقوم بممارسة سلوك او اداء حركة بشكل متكرر هذا التكرار يزيد بكثير عن المستوى الطبيعي بحيث انه يعيقه عن التواصل مع الاخرين وعن وظائف اخرى فمثلا قد يقوم الطفل برفرفه يدية او ان يقوم الطفل بلف وتدوير الالعاب والاشياء وعلى مستوى الاطفال الرضع قد نلاحظ تعلق نظر الطفل بمروحة الحائط او السقف او تثبيت نظره على شيء معين او تعلقه بمسك او الاحتفاظ بشيء معين بعينه دون ان يكون لهذا التعلق فائدة طبيعية ...
ايضا قدرة الطفل على التقليد وتنفيذ الاوامر........
أيضا طبيعة ونوع لعب الطفل وهو من اهم نقاط التشخيص فالطفل التوحدي لا يستطيع ان يلعب بشكل عادي لانه اولا يفتقد للمهارات الاجتماعية اللازمة لمهارة اللعب ولانه ثانيا لا يشعر بوجود الاخرين او انه لا يهتم ... فتراه لا يدخل في لعب مع الاخرين يتصرف وكانهم غير موجودين ... لا يدل رفض الطفل للعب مع الاخرين على انه توحدي لانه ببساطه مجرد رفض الطفل ان يلعب مع الاخرين فهذا يشير الى انه يشعر بهم وبناءا على شعوره بهم فانه اتخذ موقف معين وهنا هو تواصل اينعم رفض الدخول في تفاعل ولكنه تعامل نفسيا مع الموقف اذا فليس كل رفض للطفل ان يلعب مع الاخرين يدخل ضمن اعراض التوحد فيجب ان نلاحظ ميكانزم السلوك نفسه ونحاول ان نفسره في اطاره وسياقه الصحيح ...
ايضا طريقه لعبه بالالعاب فالطفل التوحدي يلعب بالالعاب بشكل غير طبيعي بمعنى انه نتيجة انه يفتقد لمهارة التقليد ولانه لا يشعر بالاخرين ولانه لا يهتم بهم فانه افقتد القدرة على تكوين خبرة حياتيه تشكل عنده ثقافة اللعب فلو نظرنا لانفسنا او لأولادنا نجد اننا في كثير من الاحيان لم نقم بشرح كيفية لعب بعض الألعاب ونجد الطفل عن طريق المشاهدة والترقب وعن طريق المحاولة والخطأ نراه يتقن لعبة معينة ويستدخل ثقافة اللعب نتيجة لامتلاكه لمهارات التقليد والتواصل الاجتماعي والتواصل اللفظي وغير اللفظي .... اما الطفل التوحدي فيختلف ( ويأتي اختلافه ايضا على حسب درجة اصابته وهذا ما يعرف في نهاية التشخيص بالطفل الكلاسيكي او عالى الاداء في التوحد ) .
هذة الاعراض المذكورة اعلاه يجب يجب يجب ان يتم ملاحظتها مجتمعة مجتمعة عند الطفل حتى يتم تشخيص الطفل بانه توحدي اما اذا غاب جانب واحد منها فهذا قد يأخذ الطفل الى اضطراب نمائي اخر مثل اضطراب اسبرجر او ريت او التفككي او غير معلوم السبب ...ولاننا نتكلم هنا عن الطفل التوحدي فقط
تأتي مع هذة الاعراض مجموعة اخرى من الاعراض والتي تسمى بالاعراض الثانوية ولكن يختلف اطفال التوحدي في نصيب كل واحد منهم من هذة الاعراض وهذة الاعراض هي ما تجعل طفل توحدي يختلف عن طفل اخر او نستطيع ان نقول ان جميعهم يشتركون في ثالوث التشخيص ويختلفون في نصيب كل واحد منهم من الاعراض الثانوية وهي مثل ايذاء الذات والاخرين والاضطرابات الحسية ( الصوت العالي او المنخفض , حاسة الشم ) واعراض اخرى

وللكلام بقية ان شاء الله
تقبلوا تحياتي واعجابي بتواصلكم مع بعضكم البعض وتأكدوا ان تواصلكم هذا يعتبر من احدث وافضل الطرق في علاج ومواجهة التوحد ...

مع تحياتي / محمد عنتر ( اخصائي تربية خاصة مسار الطفل التوحدي )


 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الى الاخت العزيزة اختكم فى الله انا ايضا من المنصوره واعتقد اننى اعرف المراكز الموجودة بالقرب من بيتك فهى ايضا قريبه منى وقد اتجهت الى احداها فى بدابية علاجى لابنتى عندما كانت ابنتى سنتين وتسعة شهور وان اخبرتك ان الامور كلها كانت واضحة من اول دقيقة الا اننى كنت اتشبث باى امل واخذت اكذب نفسى واقول اننى قلوقه بزيادة لنها طفلتى الاولى وانا متعلقة بها جدا الا ان البنت خرجت من اول جلسة ورباط الجاكيت مقطوع وملابسها مبهدلة وشعرها منكوش واشهد اللة على ذلك وغالبا تعرضت للضرب ابنتى حقا تعانى من التوحد ولكن لا تؤذى نفسها ابدا وتحافظ على نفسها من الاخطار وغير عدوانيه تماما فهى دائما تحضننى انا وابيها وتقبلنا ولا اعلم كيف تركت ابنتى لمثل هذاالشخص الذى كان يكلمها باسلوب جاف جدا امامى وبصوت عالى لدرجة ان البنت اخذت تبكى وهى خايفه جدا وده طبعا كان فى اول مقابلة والتى كان بها التقييم واعرف قصه اخرى مشابهه لكن لولد على يد نفس الخصائى اسفة على الاطالة ولكنى منذ يومها قررت ان اجعل المعلمه تاتى الى البيت حتى اكون مطمئنة عليها جربت اكثر من شخص الى ان وفقنى الله الى انسانة خلوقة بمعنى الكلمه اردت فقط توفير التجربه وعناءها عليكى لان كفايه جدا الذى تعرضتى له وفقك الله الى الصواب:23:
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

بسم الله الرحمن الرحيم
الله يوفقك لما فيه مصلحة ابنتك ، وردود الاخوات يجزيهم الله خير كافية ، لا يوجد ما أقوله سوى الدعاء بان يشفي الله ابناءنا ، وجميع ابناء المسلمين .
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

اختى اختكم في الله
انا ايضا ارشح لك استاذ محمد عبد الرحمن ان تعرضي عليه حالة بنتك وان كنت اشك انه يوافق ان يراه اصلا بسبب السن
بس هذا الرجل محترم وغير مغرض شوفي رايه ايه
واياكي ان تدخلي كشف عند طارق عمر او يحيي ابو راس
قابلي بس محمد عبد الرحمن في العيادة طارق عمر او يحيي ابو راس
اذا اردتي ارسل لك رقم محمد عبد الرحمن على الخاص
واستمري في تعليم بنتك وركزي على السلبيات وقوي نقاط القوة عندها وان شاء الله موفقة
وان كنت اري انك مش هتخساري حاجة لو منعتي الحليب ومشتقاته وشوفي يمكن تري شئ يجعلك تشجعي اكثر واكثر
جربي شهر مش هيحصل حاجة
 
رد: أخبارى الجديدة (2) الزيارة الثانية للدكتور (إحباط وحيرة)

التشخيص ليس بهده السهولة ابنتى شخصوا حالتها فى عشرة ايام كل يوم ساعتين تقريبا وبيكون حاضر اكتر من اخصائى بعدين بيتعرضوا على الطبيب ويقرر
اختى اعانك الله واتبعى احساسك..................... اخر شى انهم يتاجرو بالمرض
 

عودة
أعلى