التصفح للزوار محدود

التوحدى والمدارس

الامل في الله

Well-known member
طلب من كل أهالى أبنائنا من ذوى التوحد ممن اكرمهم الله بفضله ودخل مدرسه عاديه بتبادل الخبره والمعلومات عن ابنه أو بنته كيف الأمور وحا لهم بالدراسه هل يستوعب جميع المواد ازاى مثلا مواد غير ملموسه زى التاريخ بيفهمها يعنى العلوم مثلا أشياء عينيه الميزان المتر النبات أشياء حولنا بالفعل فممكن الطفل يستوعبها لكن هناك حاجات كتير مش بقدر اوصلها لابنى زى ما يتعلق بالدين والله والغيبيات مش مستوعبها والتاريخ أو جغرافيا يعنى اقوله منجنيز مش عارف ينطق الكلمه اصلا علشان يعرف استعماله هل يستكمل التوحدى تعليمه يعنى فيه منكم ابنه تخطى المرحله الابتدائيه ابنى بالصف الخامس الابتدائى مش عارفه لو نجح العام القادم لو لنا عمر هيقبلوه بالاعدادى أظن ما فيش دمج بالاعدادى والده وكل أقاربى بالتعليم قالوا عمرهم ما مر عليهم حاله بها مرض نفسي او عقلى فى هذه المرحله ابنى فى مرحله وسطيه لا هو مع الأسوياء ولا شديدى الغباء والمناهج فى مصر محتاجه نسف صعبه جدا على مدرسيهم حتى ما يقدرش مدرس واحد يعطى كل المنهج كان وقتى مدرسه واحده معانا من أولى حتى الصف الخامس وفى سادسه معاها مدرس كما ن او اتنين
الان مدرس لكل ماده ومش بيقدر يخلصها خلال التيرم واللى كنا بندرسه فى اعدادى وثانوى بقى فى ابتدائى يلا شاركوا بتجاربكم نفيد ونستفيد
 
رد: التوحدى والمدارس

صحيح والله يا ريت اللي يفيدونا بتجاربهم..... وحتى انت اختي الأمل بالله , كيف كانت تجربتك بالصف الأول
 
رد: التوحدى والمدارس

يبدو انك ناقلة هذا الموضوع يا ام ميار ... صح او لا

على اي حال اعرف الكثير من المتوحدين بالمدارس ولو نسبة ذكائهم معقولة بتمشي امورهم ولو بمدارس خاصة بتمشي امورهم على اي وضع

وموضوع الاشياء غير المرئية مثل التاريخ او الدين معرفة ( الله ) فكانت فترة صعبة صراحة لانها كانت تنظر ل الله سبحانه وتعالى كأنه معلومة جديدة وتستخدمها بكل شيء مثل انا زعلانة من .. وانا مش بحبه لا انا بحبه وانا حقول له ويقول لي وكانت تستخدم الكلام عنه استخداما لا يختلف عن غيره

سبحانه وتعالى


فقررنا التحفظ بذكر تلك الاسماء وكذلك الجنة والنار المؤمن والكافر وحاجات متشابهة لمراحل مستقبلية املا بزيادة النضج لديها ..

لكن انت - عدم المؤاخذة - جايبة الموضوع ده منين ؟؟
 
رد: التوحدى والمدارس

بشري اليسر حياك الله ابنى لم يذهب للمدرسه بالصف الأول ذهب وهو بالصف الثانى بس قعدته مع سنه أولى
 
رد: التوحدى والمدارس

كوكتيل ناقله الموضوع ازاى يعنى ده شكل موضوع منقول برضه الحالات اللى بتقول عارفهاا بتدائى ولا تخطت المرحله دى ابتدائى عارفه كتير زى حال ابنى لكن بعدها ما أظن ان اعدادى بيقبلوا الحالات دى ابنى برمجة مخه يدوى مش ألى زى كل البشر يتعلم من البيئه المحيطه وبيحفظ مش بيفهم ما وراء الكلام ولغته محدوده جدا نفسي يناقشنى فى أى حوار او يختلق حوار أو يحكى حكايه . زى الانسان الألى حسب البرمجه الموضوعه فيه ماعندوش جديد أو اضفات
 
رد: التوحدى والمدارس

ابو سما ولا يهمك خيرها فى غيرها فى موضوع تانى تشتغل ألش براحتك الجايات أكتر طول ما احنا مبلطين هنا بالمنتدى مش عارفه هنفك منه امتى
 
رد: التوحدى والمدارس

ألو ...........ألو.............. حد سامعنى ........... هو ما فيش حد ابنه فى مدرسه معانا ولا ايه ولا بتذاكروا من ورانا ومدكنين والله ما حد هيحسد
 
رد: التوحدى والمدارس

محمد ابني مازال في الصف الثاني الابتدائي يا أم ميار
لذلك لا أعتقد أن تجرتبي مفيدة لك
لكن منذ الآن نجد مشاكل كبيرة في المواد النظرية:
الإسلامية - التربية الوطنية - الاجتماعيات
أحاول أنا ومعلمة محمد أن نوصل له المعلومة بشتى الوسائل
والمعلومات التي لا تصل يحفظها فقط

أدعو الله أن يتم شفاء محمد قبل أن تزداد صعوبة المواد النظرية
والله يكتب الشفاء للجميع
 
رد: التوحدى والمدارس

مريت مرتين عالموضووع,ما عندي شئ اكتبه...
وعلشان خاطرك .
توتو الان بالصف الثالث,الاصل يكوون راابع.
بتذكري ااكيد موضوع دخووله المدرسة للسنة الاولى لاني وجعت راسكم فيه,وانا بقدم رجل وبرجع ااخرى.
طبعا هو امضى 3 سنوات بالروضع العاديه ولكن مع مدرسة تربيه خااصة,وكان يتعلم منفرد.
بالمدرسه لم تقبله الا بالوضع الساابق
تدرجنا معه بالمهارات الاستقلاليه داخل المدرسه,وحاولنا ان نبتعد عن مشهد يومه الدراسي تدريجيا.
والحمدلله,كنت امسك يده واسلمه لمعلمة الصف...والان بسم اللله ما شاء الله اودعه على باب المدرسة ويشق طريقه لوحده,يطلب الاذن للشرب او للحمام اذا كان دااخل الحصه.
حبيبي هاادئ ومنضبط...اكتر واحد بالصف ,حتى ان المديرة وهي لا تعلم حالته,معجبه بهدوئه وانضبااطه داائما تقول عند سؤااالي عنه:يا ريت كل الطلاب متله.
وانا بيني وبين نفسي بقووول:ههههه الله لايسامحك.

لغته تتطور الى فهم 4 اوامر متتابعه,والتعبير ب 3 كلمات واحيانا ااكثر.
يستطيع ان يجيب حسب ما يلقن,وان غيرت بنمط السؤال الذي يجيبه,يرد بتكرار السؤال نفسه.
قدرته للحفظ ماشاء الله,,لكن يواجه صعوباات باغلب الموواد,وهي مشااكله من طبيعه التووحد
يستطيع النسخ بخط رائع,ولكن مع الجهوود الضخمة لجعله يكتب املالاء,فهو لايفعل,ولايقراا عند الطلب منه
هذا العاام بدات المناهج تصبح صعبه جداااااااا,وبدات اشعر ان يجب ان ااغير مساااره,ولكن كيف؟؟؟ لااعلم.


وحتى اابسط لك ما افكر به..
مررت بجانب احد المشااغل المهنيه لذوي الاحتياجات الخااصه,وقلت في نفسي,لما يصبح توتو بالاعدادي سأوجهه له,وهذا المرة الاولى منذ مرضه ااشعر اني اتعامل مع تحدياات حبيبي الغالي بكل ووواقعيه,هو مبدع بكل شئ ا لا الاكاديمووووعسااها يا رب تكووون كما نتمنى

ارتحت يا ام مياااااار,هههههه والله فتحت جروحي
اكتب هذااا وقلبي يعتصر أألما....فكل منا يرسم لابنائه اجمل الاحلام
 
رد: التوحدى والمدارس

ريم ربنا يجبر بخاطرك دايما بتساندينى بكلامك وما بتتأخري ولا تبخلى بالرد محمد الله يحفظه ويتمم شفاؤه دخلتيه متأخر شويه صح لانه حاليا 9سنوات وايه ده مواد اجتماعيه ووطنيه فى تانيه ابتدائى كتير كده عليهم طلع عندكم حزلئوم زي عندنا ابنى الرياضه عنده مش بفهمها ولا باباه بقول للمدرس لما تسيب له واجب أشرح لنا الأول علشان نعرف نساعده أصلا بيبقى شكلنا وحش أمام الولد واحنا مش فاهمين
 
رد: التوحدى والمدارس

أم توتو اتعديتى منى طيب أنا أمينه رزق فى المنتدى سلامتك من وجع القلب ومن النكد طيب انا الربع الاخير من مخى ضرب خلاص وقلت استبق الأحداث والنكد شويتين وأمد نظرى خطوه للأمام ماذا بعد الهري اللى أنا شيفاه لحد ما يعدى ابتدائى قلق وعليا أقنع فى طوب الأرض أنه له حق يجرب ويعيش وسط أطفال أسوياء لعل وعسى يلقط منهم طيب وبعدين اخدها من قصيرها ويقعد ؟ مادام ده أخره دى سادسه هيبقى مراقبين بره مدرسته يعنى ولا يعلموا عنه شئ هعتمد على العيال معاه اللى عارفينه . حكايه هدوئهم بالفصل مدرسه داخله ما تعرفشى حالته طبعا قاعد زى الكتكوت المبلول وهادى خلت الفصل يصقف له وادته علبة كانز وقلم هديه وزفه مقابلانى وانا رايحه أخده الفصل مقابلنى طنط طنط محمد خد جايزه وطلع أشطر واحد عندنا اتسمرت فى مكانى مش مستوعبه بعدها قالوا لانه كان ساكت ومش بيتشاقى أقول ايه بقى ردوا أنتم
 
رد: التوحدى والمدارس

مش كان فيه أخت معانا اسمها نيفين ابنها المفروض الان بالاعدادى راحت فين؟ اى ولى أمر ابنه باعدادى يا خلق مطلوب للتحقيق
 
رد: التوحدى والمدارس

بالنسبة للألش ما تعديش ووصلت للتفويت كمان ... ومرة زمان الشت ألشه كنت حضيع فيها .. يللا

امينة رزق بالمنتدى هي مسك هههه صراحة .... نيفين المتفائلة اختفت

ال تفيدك باسئلتك هي السيدة الفاضلة ام عبيدة لان ابنها كبير تقريبا بثانوي ولها كتابات خاصة بوضع المتوحد وهو كبير

ممكن تشوفي مشاركاتها .. وواضح ان الجميع هنا متشابهون فما حدث مع توتو ومع ميزو ان كليهما شاطر لانه ساكت والله ان بنتي جات كالعادة تكرر

ما حدث بالمدرسة وهذا كلامها .. ( ليه مش تسكتوا وتكونوا مؤدبين زي سما ) واسالها من ال قالت كده قالت مس فادية :bb (70):

لا تحزني يا ام اسلام والله قادر على اصلاحه وشفائه بين عشية وضحاها وتفتحي له صيدلية خاصة له كمان

بمناسبة الصيدليات جايب لك حاجة تحبيها :bb (9): ... خدي اقريلنا الروشته دي وفهمينا الوصفة دي فيها ايه


0
0
0
0
0

 
التعديل الأخير:
رد: التوحدى والمدارس

بالفعل عزيزتي أم ميار
محمد دخل متأخر (3 سنوات)
حبيبي ظل لعمر 4 سنوات وضعه صعب جدا، وفي تقييم ذلك العمر طلعت أغلب مهاراته توازي مهارات طفل عمره اشهر فقط
بعد بدء التدخلات العلاجية بدأ يتطور
لذلك في عمر 6 سنوات دخل روضة اولى KG1
والحمد لله على كل حال

محمد في مدرسة خاصة
والمنهج فيها يقضي بوجود هذه المواد
وفعلا المناهج أصبح فيها تفصيل كبير لا أعرف إن كان مفيد أم لا!!!
أمس في مادة العلوم بيعلموا عن الأحافير وعن الحيوانات المنقرضة والمعرضة للإنقراض!!!!
أصلا محمد لغاية الآن لم تصل له فكرة الموت!!
فكيف أوصل له فكرة الانقراض والأحافير؟!!
:bb (79)::bb (79)::bb (79):
والله المستعان

هل جربت النظر في نظام المنتسوري لتسهيل تعليم ابنك؟
لا أعرف إن كان ينفع البدء فيه في عمر متأخر
لكن جربي... ولن تخسري شيئا
 
رد: التوحدى والمدارس

عندك حق يا ام ميار المناهج عندنا في مصر مستحيلة بس بالله عليك لا تقلقى انت خائفة على ابنك التوحدى من صعوبة المناهج فما بالك بالاطفال الاصحاء الذين لا يفقهون شيئا قي هذه المناهج وبصراحة لا استطيع ان الومهم انا بشوف حالات لها العجب في طلبة الليسانس مش طلبة ابتدائى لا بيعرفوا يقروا ولا يكتبوا ولا اى شىء
وبعدين التوحد مطلعش اول امبارح بليل انا سبق وقلت انى اساسا مريت على تدريس جميع المراحل من ابتدائى حتى الجامعة ودايما بيبقى فيه حالات من هذا القبيل واسوا وبيمشوا في التعليم من غير مشاكل بس لازم دروس خصوصية انا بدى يارا دروس في جميع المواد وهى مش حالة غريبة تقريبا فصلها كله كدة
صدقينى طول عمرى اصادف حالات من هذا النوع داخل المدارس وكانت بتعدى ما تقلقيش وتوكلى على الله فمن توكل على الله فهو حسبه
 
رد: التوحدى والمدارس

الله يطمن قلبك عزيزتي رادوبيس
محمد اليوم جاب علامة امتحان التربية الإسلامية
العلامة 7 من 10
وأنا راضية تماما عن علامة بهذا الشكل في مادة كالإسلامية
 
رد: التوحدى والمدارس

اختي ام ميار نوسا دحل روضة عادية في سن 4 سنوات وبعدها رفضوه يكمل مع الاطفال العاديين بحجة كثرة الحركة وانه يحتاج لمساعدة دائمة .
الان هو في قسم الاي اس دي ومبسوط لاكن كل مرة يطلعلي بحركة مقلدها من اصحابه .
الان هو لا يتكلم مثل قارانه ممكن يقول لك جمل قصيرة ولا يحكي قصة .
يحفظ الارقام والحروف والاشكال والالوان
ولا يعرف يفرق بين المواد .
مؤخرا بدا يغني .
احر تقرير يقولو فيه انه محتاج للكثير من التاهيل ختى يصبح جاهز للالتحاق بالصف العادي ...
نوسا حبيبي احسه احيانا انه احنا الي لازم نفهمه مش هو الي لازم يفهمنا , احيانا ينظر الي نظرات تفطر قلبي كانه يقول لي وانا مالي ومالكم .
لحد الان عندي امل انه بنهاية السنه يصبح مؤهل للالتحاق بالصف العادي .الله يحقق لي املي يارب
 
رد: التوحدى والمدارس

الغاليه لقلوبنا ريم وصلت للحفريات فى تانيه ابتدائى والعصر الكمبورى الحاجات دى كانت بثانوى ده ظلم للاطفال كده فين أيامى هند تشد الكرنبه والكرنبه طلعت وهند وقعت لسه فاكره دروس ابتدائى كلها انما أى حاجه بثانوى لاااااااااااااا كابوس وعدى منتسوري كانت اخصائيه الله يهديها ويسامحها عملت من البحر طحينه وهتشرح له كل حاجه بالمنتسوري ولا تقلقى ونامى واطمنى والاخر اكتشف ان كل جلساتها معاه كلام بالموبايل مع خطيبها . وهنا ما فيش تطبيق لهذا المنهج غير للطفل الطبيعى وفعلا بسن صغير والمراكز هنا ضياع كل اتنين مش لاقيين شغل أو عريس بيشغلوا وقتهم بعمل مركز لذوى الاحتياجات حتى لو بدبلوم صنايع والله حقيقى مش بهرج بقت بزنس وسبوبه
 
رد: التوحدى والمدارس

أبو سما ايه الروشته العجب دى ده أكيد البصق بتاع مريض الصدر جايبه معاه على الروشته أهو علشان الهيروغليفى ده رفضت أدخل صيدله!
 

عودة
أعلى