تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

المره ديه مش هاخد اقتباس
لانك المره ديه مجهز نفسك جامد اوى باحاديث لا تقبل التئويل
طبع انا مقتنع ومؤمن بكل كلمه اتقالت
انا بتكلم في نقطه مختلفه عن الصبر والرضا بقضاء الله لان مفيش حد يختلف في حاجه زى كده
وبرضو مفيش حد يختلف ان لو المؤمن صبر على البلاء اكيد ليه درجات العلا لان كل السابق من المسلمات التى يجب الايمان بها
انا بتكلم في نقطه اخرى وهي فلسفه حياه انا مش بقول ان فلسفتى لازم تكون صح بس على الاقل انا شيفها صح (الصح والغلط امر نسبي )
معنديش الا الابيض والاسود
معنديش غير عدو او حبيب
معنديش غير حرب او سلم
بكره اللون الرماضى
مؤمن ان الله سبحانه وتعالى خلقنا لكى نعمر في الارض والتعمير في حلتنا مش هيجى الا بالحرب اه الحرب ايوه انا كتبت الكلمه الصح
تحارب الجهله ال يطلعوك الدور الرابع في مختلف المراحل الدراسيه بحجة النظام ؟؟؟
تحارب الظروف تحارب المرض والاخطر من كده تحارب الجهله ال عيزينك تعجز ومتعمرش تحارب الناس ال بتقولك ادخل ادبي انت هتعمل ايه في العلمى انت يعنى هتطلع دكتور ؟؟
اه تحارب الاغبياء ال لما تدخل هندسه يقلولك ويقولو لاهلك خرجه منها يعنى هيقف على السقاله ؟؟؟
اه تحارب الجهله ال مش عيزينك يشغلوك ان تحارب
والحرب مش هتحصل في حاله السلم

اه بكره المرض علشان اعرف اترك بصمه

مجرد فلسفه
 
التعديل الأخير:
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
احبكم في الله واتمنى من الله ان يشفيني ويشفيكم يااااااااارب
الصبر مر مثل اسمه،، ولكن عواقبه احلى من العسل،
جعل الله ايامكم وكل اوقاتكم بيضاء وهادئة وسعيدة.
اخوكم عبدالله
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته​

المره ديه مش هاخد اقتباس
لانك المره ديه مجهز نفسك جامد اوى باحاديث لا تقبل التئويل​

الله يكرمك .. أحب الناس الى تقبل الحق ..
وأنا عارف إنك قاصد نقطة مختلفة وبدأت توضح بالنسبالى فى ردك ده ..​

طبع انا مقتنع ومؤمن بكل كلمه اتقالت

أنا متأكد ..​

انا بتكلم في نقطه مختلفه عن الصبر والرضا بقضاء الله لان مفيش حد يختلف في حاجه زى كده
وبرضو مفيش حد يختلف ان لو المؤمن صبر على البلاء اكيد ليه درجات العلا لان كل السابق من المسلمات التى يجب الايمان بها​

بص يا محمد .. أنا مبقلش الصبر يساوى الاستسلام للسلبية .. الصبر مش إنى أقول ربنا إبتلانى بالمرض ده ..
يبقى مش حتعلم ولا حكمل دراستى ولا إنى أكون مثابر وأتحدى السلبية فى مجتمعى وفى أهلى وفى كل الناس ..
وتقهرنى الظروف المعاكسة والمصاعب وأعيش فى الحياة على الهامش ؟ ..
مفيش إنسان مؤمن وعاقل يقول هو ده الصبر !! مستحيل ..
الى انت بتقوله من المثابرة والتحدى لا يتنافى مع الصبر ..​

حعرضلك نموذج أو إثنين من صحابة وعلماء مسلمين ..
ومش حعرضلك أجانب مش مسلمين علشان متقوليش معندهمش حاجة إسمها صبر ..​

الامام الترمذي​

هو الأمام الحافظ المحدث ، محمد بن عيسى الترمذي صاحب سنن الترمذي المشهور وأحد أصحاب الكتب الستة المشهورة في الحديث كان - رحمه الله - أعمى ولكنه أوتي من المواهب والأخلاق ما جعله من أكابر العلماء برع في علم الحديث وحفظه وأتقنه وطاف البلاد وسمع الشيوخ والعلماء وصنف عددا من الكتب النافعة والمفيدة ومن أهمها : سنن الترمذي وكتاب الشمائل المحمدية والعلل المفرد والزهد​

تخيل إمام مثل الترمذى حيكون صبره عامل إزاى ؟ ..
وشوف الكتب الى كتبها .. المثابرة لا تتعارض مع الصبر ..​

(مـــوسى بن نصير)
موسى بن نصير من قبيلة بكر بن وائل كان من كبار الفاتحين المسلمين
قاوم الروم وفتح الاندلس وافريقيا كما فتح مدنا كثيره في اوروبا
وكان هذا القائد اعرجا و رغم ذلك فقد بلغ النهايه في القوه والشجاعه وعلو الهمه
تـــوفي سنة 96 هـــ​

الصبر لا يتعارض أبداً مع المثابرة ..
والصبر لا يعنى أنى أحط إيدى على خدى ومعملش بصمة فى الحياة ..
ولا أبحث عن علاج ولا أتمنى ظهوره ..​

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " تداووا عباد الله فإن الله أنزل لكل داء دواء " ..
الصبر إستسلام لقضاء الله .. مش إستسلام للإحباط .. الصبر إنى أكون راضى بقضاء ربنا ..
وأحبس نفسى عن الشكوى ..

بمعنى مقلش ليه يارب عياذاً بالله والكلام السيئ ..

لكن أبحث عن علاج وأحط بصمة فى الحياة ..
واتحدى السلبية والمصاعب ولا يهمنى .. واتعلم وارسم لون فى الحياة ..
واكون مؤثر فى المجتمع .. وانا بعمل كل ده اكون راضى بقضاء ربنا ..
واشوف البلاء طاقة ايجابية ونعمة من نعم الله ..​

وحعلق على باقى ردك ان شاء الله ..​

اخوك فى الله ..​
 
التعديل الأخير:
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

التكملة

انا بتكلم في نقطه اخرى وهي فلسفه حياه انا مش بقول ان فلسفتى لازم تكون صح ..
بس على الاقل انا شيفها صح (الصح والغلط امر نسبي )

أنا حقول حاجة ومقصدش إنك فلسفتك غلط .. هى صح بس فى نقاط محتاجة توضيح ..
المهم موضوع الغلط نسبى وأنا شايفه صح ؟ .. ده كلام مينفش لأن الغلط غلط ولو كل الناس شافته صح ..
مثلا الخمور عند الامريكان حلال .. لكن الخمور حتفضل غلط وحرام ولو كل الناس قالت حلال ..
الايام ديه يقولك الحاجة الفلانية صح .. وناس كتير قالت حلال حلال حلال وصح ..
لكنها مش صح .. والدين والعقول السليمة حكمت أن الشئ الفلانى غلط ..
فالغلط مش نسبى ..

معنديش الا الابيض والاسود
معنديش غير عدو او حبيب
معنديش غير حرب او سلم
بكره اللون الرماضى

وأنا زيك ومقلتش عكس كده .. البلاء بالنسبة للمؤمنين والمثابرين نعمة كبيرة ..
والصحة بالنسبة للفساق والمتشائمين نقمة ومصيبة فى حياته ..

مؤمن ان الله سبحانه وتعالى خلقنا لكى نعمر في الارض ..
والتعمير في حلتنا مش هيجى الا بالحرب اه الحرب ايوه انا كتبت الكلمه الصح
تحارب الجهله ال يطلعوك الدور الرابع في مختلف المراحل الدراسيه بحجة النظام ؟؟؟
تحارب الظروف تحارب المرض والاخطر من كده تحارب الجهله ال عيزينك تعجز ومتعمرش تحارب الناس ال بتقولك ادخل ادبي ..
انت هتعمل ايه في العلمى انت يعنى هتطلع دكتور ؟؟
اه تحارب الاغبياء ال لما تدخل هندسه يقلولك ويقولو لاهلك خرجه منها يعنى هيقف على السقاله ؟؟؟
اه تحارب الجهله ال مش عيزينك يشغلوك ان تحارب
والحرب مش هتحصل في حاله السلم

طيب على فكرة طلعت أنا وانت متفقين .. احنا محاربناش المرض والبلاء .. احنا حاربنا الغلط وتحدينا السلبية ..
والمرض ملوش علاقة بالحرب لأنه حتى الانسان السليم حيحارب كل النماذج السيئة الى انت ذكرتها ..

الصبر مش انى استسلم للنماذج ديه .. واقول ده قدرى .. مينفعش العاصى يقول ده قدرى ..
قدرنا ان ربنا ابتلانا .. لكن مش معنى كده نستسلم للسلبية والناس السلبية المثبطة للعزائم والمحطمة للآمال ..
لازم ناخد بالاسباب .. ونتحرك ..

قال شيخ الإسلام ابن تيمية ـ رحمه الله ـ : " وليس لأحد أن يحتج بالقدر على الذنب باتفاق المسلمين ، وسائر أهل الملل ، وسائر العقلاء ؛ فإن هذا لو كان مقبولاً لأمكن كل أحد أن يفعل ما يخطر له من قتل النفوس وأخذ الأموال ، وسائر أنواع الفساد في الأرض ، ويحتج بالقدر. ونفس المحتج بالقدر إذا اعتدي عليه ، واحتج المعتدي بالقدر لم يقبل منه ، بل يتناقض ، وتناقض القول يدل على فساده ، فالاحتجاج بالقدر معلوم الفساد في بدائه العقول " مجموع الفتاوى ( 8/179)

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" لو أنكم توكلتم على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير تغدو خماصاً و تروح بطاناً "
رواه أحمد و الترمذي و قال: حسن صحيح ..

ولذا قال ابن حجر رحمه الله: " الحق أن من وثق بالله، وأيقن أن قضاءه عليه ماض، لم يقدح في توكله تعاطي الأسباب اتباعا لسنته وسنة رسوله، فقد ظاهر ـ صلى الله عليه وسلم ـ بين درعين، ولبس على رأسه المغفر ، وأقعد الرماة على فم الشعب ، وخندق حول المدينة ، وأذن في الهجرة إلى الحبشة وإلى المدينة، وهاجر هو، وتعاطى أسباب الأكل والشرب ، وأدخر لأهله قوت سنتهم، ولم ينتظر أن ينزل عليه من السماء، وهو كان أحق الخلق أن يحصل له ذلك. وقال للذي سأله: " أعقل ناقتي أو أدعها ؟ " قال " اعقلها وتوكل " فأشار إلى أن الاحتراز لا يدفع التوكل .انتهى كلام ابن حجر.


اه بكره المرض علشان اعرف اترك بصمه

مجرد فلسفه

والله يا محمد عمر ما كان المرض عائق أمام ترك البصمات ..
شوف الناس اصحاب الاعاقات الى تركت بصمات ..


سعيد بن المسيب ..
سيد فقهاء التابعين,, وُلد في المدينة المنورة سنة 15 هـ, كان حسن الهندام نظيف الجسد, طويل القامة أبيض الرأس واللحية, أعور , عُرف سعيد بسعة العلم والفقه, و هو سيد علماء المدينة السبعة المشهورين و أفضلهم بشهادة العلماء.. ولذلك لُقّب بـ (فقيه الفقهاء).. وكان نسّابة عالما بأنساب الناس.. وأوتي ذكاءاً حاداً و نباهةً و ذاكرةً عجيبة.. توفي سنة 94 هـ ودفن في البقيع.. وعمره 80 سنة.


ومثلا بيتهوفن رغم إنى مقتنع إن بحرمانية الموسيقى ..
لكن عاوز اقول بيتهوفن انتج موسيقاه الشهيرة التى يسمعها الكل ..
وكلنا يعرفها حتى أنا الذى لا أسمعها عارفها ..

بيتهوفين ..
وُلد علم 1770م وعاش حياة قاسية مثقلة بالهموم, و قد سعى والده الى تعليمه أصول العزف وهو في الثالثة من عمره.. وعندما بلغ الخامسة والعشرين أُصيب بالصمم , وقد كانت أعظم موسيقاه على الاطلاق تلك التي أنتجها في مرحلته الصمّاء....!!

يعنى الصمم بالنسبة لتأليف وعزف الموسيقى اكبر مشكلة لكنه نجح ..

فرانكلين روزفلت
رئيس الولايات المتحدة الأمريكية, ولد عام 1882 م , اتسم بالقدرة و الحيوية و الخلق الرياضي, ولكن حدث في صيف 1921 م أن أصيب بمرض لايرحم و هو شلل الأطفال, منتج عنه عجز روزفلت التام عن استخدام ساقيه, لكن روزفلت تذرع بالشجاعة و المثابرة للسيطرة على حالته الجديدة.. في عام 1932 أصبح روزفلت الرئيس الثاني و الثلاثين للولايات المتحدة.. وهو أول رئيس أمريكي ينجح في ثلاث ولايات رئاسية, توفي عام 1945 نتيجة نزيف في المخ..

أعجوبة المعاقين هيلين كيلر: هي أمريكية كانت مصابة بالصمم والعمى والبكم منذ صغرها، ورغم هذا تعلمت الكتابة والنطق، ثم تعلمت اللغات الإنجليزية والفرنسية والألمانية واللاتينية ودخلت الجامعة وتخرجت، ثم تفرغت للكتابة والتأليف، ولها كتب وقصص ومقالات، ومن مؤلفاتها: كتاب قصة حياتي


اخوك فى الله ..​
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

التكملة

ايه ده يا حج انت خلتى اقول لا للصبر وانى بدعوا لعدم الصبر ايه ده
انا مقلتش كده خالص الصبر واجب ومش بالمزاجك

أنا حقول حاجة ومقصدش إنك فلسفتك غلط .. هى صح بس فى نقاط محتاجة توضيح ..
المهم موضوع الغلط نسبى وأنا شايفه صح ؟ .. ده كلام مينفش لأن الغلط غلط ولو كل الناس شافته صح ..
مثلا الخمور عند الامريكان حلال .. لكن الخمور حتفضل غلط وحرام ولو كل الناس قالت حلال ..
الايام ديه يقولك الحاجة الفلانية صح .. وناس كتير قالت حلال حلال حلال وصح ..
لكنها مش صح .. والدين والعقول السليمة حكمت أن الشئ الفلانى غلط ..
فالغلط مش نسبى ..


الاحلال والحرام مفهوش امر نسبي بس اى وجهه نظر تحتمل الصواب والخطء
وجهه نظرى في نظرى صح وممكن تكون في نظرك غلط والعكس


وأنا زيك ومقلتش عكس كده .. البلاء بالنسبة للمؤمنين والمثابرين نعمة كبيرة ..
والصحة بالنسبة للفساق والمتشائمين نقمة ومصيبة فى حياته ..



هههههه انت مصمم تقارن بين الحلو من هنا والوحش من هنا
طيب على فكرة طلعت أنا وانت متفقين .. احنا محاربناش المرض والبلاء .. احنا حاربنا الغلط وتحدينا السلبية ..
والمرض ملوش علاقة بالحرب لأنه حتى الانسان السليم حيحارب كل النماذج السيئة الى انت ذكرتها ..

الصبر مش انى استسلم للنماذج ديه .. واقول ده قدرى .. مينفعش العاصى يقول ده قدرى ..
قدرنا ان ربنا ابتلانا .. لكن مش معنى كده نستسلم للسلبية والناس السلبية المثبطة للعزائم والمحطمة للآمال ..
لازم ناخد بالاسباب .. ونتحرك ..

والله انا معترتضش ولا اقدر اعترض على الصبر
الصبر واجب
ثانيا لا حربنا المرض والابتلاء الظروف ديه مكنتش هتكون موجوده الا بوجود المرض

قال شيخ الإسلام ابن تيمية ـ رحمه الله ـ : " وليس لأحد أن يحتج بالقدر على الذنب باتفاق المسلمين ، وسائر أهل الملل ، وسائر العقلاء ؛ فإن هذا لو كان مقبولاً لأمكن كل أحد أن يفعل ما يخطر له من قتل النفوس وأخذ الأموال ، وسائر أنواع الفساد في الأرض ، ويحتج بالقدر. ونفس المحتج بالقدر إذا اعتدي عليه ، واحتج المعتدي بالقدر لم يقبل منه ، بل يتناقض ، وتناقض القول يدل على فساده ، فالاحتجاج بالقدر معلوم الفساد في بدائه العقول " مجموع الفتاوى ( 8/179)

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" لو أنكم توكلتم على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير تغدو خماصاً و تروح بطاناً "
رواه أحمد و الترمذي و قال: حسن صحيح ..

ولذا قال ابن حجر رحمه الله: " الحق أن من وثق بالله، وأيقن أن قضاءه عليه ماض، لم يقدح في توكله تعاطي الأسباب اتباعا لسنته وسنة رسوله، فقد ظاهر ـ صلى الله عليه وسلم ـ بين درعين، ولبس على رأسه المغفر ، وأقعد الرماة على فم الشعب ، وخندق حول المدينة ، وأذن في الهجرة إلى الحبشة وإلى المدينة، وهاجر هو، وتعاطى أسباب الأكل والشرب ، وأدخر لأهله قوت سنتهم، ولم ينتظر أن ينزل عليه من السماء، وهو كان أحق الخلق أن يحصل له ذلك. وقال للذي سأله: " أعقل ناقتي أو أدعها ؟ " قال " اعقلها وتوكل " فأشار إلى أن الاحتراز لا يدفع التوكل .انتهى كلام ابن حجر.




والله يا محمد عمر ما كان المرض عائق أمام ترك البصمات ..
شوف الناس اصحاب الاعاقات الى تركت بصمات ..


سعيد بن المسيب ..
سيد فقهاء التابعين,, وُلد في المدينة المنورة سنة 15 هـ, كان حسن الهندام نظيف الجسد, طويل القامة أبيض الرأس واللحية, أعور , عُرف سعيد بسعة العلم والفقه, و هو سيد علماء المدينة السبعة المشهورين و أفضلهم بشهادة العلماء.. ولذلك لُقّب بـ (فقيه الفقهاء).. وكان نسّابة عالما بأنساب الناس.. وأوتي ذكاءاً حاداً و نباهةً و ذاكرةً عجيبة.. توفي سنة 94 هـ ودفن في البقيع.. وعمره 80 سنة.


ومثلا بيتهوفن رغم إنى مقتنع إن بحرمانية الموسيقى ..
لكن عاوز اقول بيتهوفن انتج موسيقاه الشهيرة التى يسمعها الكل ..
وكلنا يعرفها حتى أنا الذى لا أسمعها عارفها ..

بيتهوفين ..
وُلد علم 1770م وعاش حياة قاسية مثقلة بالهموم, و قد سعى والده الى تعليمه أصول العزف وهو في الثالثة من عمره.. وعندما بلغ الخامسة والعشرين أُصيب بالصمم , وقد كانت أعظم موسيقاه على الاطلاق تلك التي أنتجها في مرحلته الصمّاء....!!

يعنى الصمم بالنسبة لتأليف وعزف الموسيقى اكبر مشكلة لكنه نجح ..

فرانكلين روزفلت
رئيس الولايات المتحدة الأمريكية, ولد عام 1882 م , اتسم بالقدرة و الحيوية و الخلق الرياضي, ولكن حدث في صيف 1921 م أن أصيب بمرض لايرحم و هو شلل الأطفال, منتج عنه عجز روزفلت التام عن استخدام ساقيه, لكن روزفلت تذرع بالشجاعة و المثابرة للسيطرة على حالته الجديدة.. في عام 1932 أصبح روزفلت الرئيس الثاني و الثلاثين للولايات المتحدة.. وهو أول رئيس أمريكي ينجح في ثلاث ولايات رئاسية, توفي عام 1945 نتيجة نزيف في المخ..

أعجوبة المعاقين هيلين كيلر: هي أمريكية كانت مصابة بالصمم والعمى والبكم منذ صغرها، ورغم هذا تعلمت الكتابة والنطق، ثم تعلمت اللغات الإنجليزية والفرنسية والألمانية واللاتينية ودخلت الجامعة وتخرجت، ثم تفرغت للكتابة والتأليف، ولها كتب وقصص ومقالات، ومن مؤلفاتها: كتاب قصة حياتي


اخوك فى الله ..


والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم
لم ولن وليس وكل ادوات النفي اعترض على الصبر
الصبر من الواجبات
الخلاف فى حاجه واحده بس

المرض مش صديق ولا ضيف غنى اكرمه واقدمله الشاى
المرض عدو وعدو لازم القضاء عليه بكل الطرق محاربته ومحاربت الظروف النتجه منه
انا بحب اعيش الواقع والمرض عمره مكان صديق لان الصديق هحبه وانا بكرهه
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..

ايه ده يا حج انت خلتى اقول لا للصبر وانى بدعوا لعدم الصبر ايه ده
انا مقلتش كده خالص الصبر واجب ومش بالمزاجك

يبنى الحلال .. أنا مقلتش كده نهائى .. أنا كنت بوضح لنفسى أولاً ..
إن الصبر مش إستسلام للسلبية .. إحنا لازم نحاربها ..
الصبر حبس النفس عن الشكوى والرضا بقضاء الله ..

الاحلال والحرام مفهوش امر نسبي بس اى وجهه نظر تحتمل الصواب والخطء
وجهه نظرى في نظرى صح وممكن تكون في نظرك غلط والعكس

برضوا وجهة نظرنا لازم نعرف هى صح ولا غلط .. مثلاً كانت وجهة نظرى عاوزة توضيح ..
وأنت نبهتنى وفكرتنى إننا لازم نؤمن بالقدر خيره وشره .. ولو نزل قدر بالانسان ظاهره الشر ..
فمن زوايا أخرى خير .. فالله لا يقدر شر محض .. فالشر المحض منافى للحكمة والعدل ..
وحكمة الله مطلقة وحرم الظلم على نفسه .. مثل الآلم لولا الآلم الى فى ظاهره شر ..
كان الانسان داس على الزجاج واتعور ولم يشعر .. لكن الآلم يجعله ينتبه ويُنقذ نفسه ..
ويتفادى الزجاج ..

هههههه انت مصمم تقارن بين الحلو من هنا والوحش من هنا

أيوا .. لأن معى الآيات والاحاديث .. والواقع ..

قال الله ( وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ ) ..
وعلشان متقلش بفسر بمزاجى .. حنقلك من تفسير إبن كثير : ..

أَيْ لَوْ أَعْطَاهُمْ فَوْق حَاجَتهمْ مِنْ الرِّزْق لَحَمَلَهُمْ ذَلِكَ عَلَى الْبَغْي وَالطُّغْيَان مِنْ بَعْضهمْ عَلَى بَعْض أَشَرًا وَبَطَرًا وَقَالَ قَتَادَة كَانَ يُقَال خَيْر الْعَيْش مَا لَا يُلْهِيك وَلَا يُطْغِيك وَذَكَرَ قَتَادَة حَدِيث " إِنَّمَا أَخَاف عَلَيْكُمْ مَا يُخْرِج اللَّه تَعَالَى مِنْ زَهْرَة الْحَيَاة الدُّنْيَا " وَسُؤَال السَّائِل أَيَأْتِي الْخَيْر بِالشَّرِّ ؟ الْحَدِيث . وَقَوْله عَزَّ وَجَلَّ " وَلَكِنْ يُنَزِّل بِقَدَرٍ مَا يَشَاء إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِير بَصِير " أَيْ وَلَكِنْ يَرْزُقهُمْ مِنْ الرِّزْق مَا يَخْتَارهُ مِمَّا فِيهِ صَلَاحهمْ وَهُوَ أَعْلَم بِذَلِكَ فَيُغْنِي مَنْ يَسْتَحِقّ الْغِنَى وَيُفْقِر مَنْ يَسْتَحِقّ الْفَقْر كَمَا جَاءَ فِي الْحَدِيث الْمَرْوِيّ " إِنَّ مِنْ عِبَادِي مَنْ لَا يُصْلِحهُ إِلَّا الْغِنَى وَلَوْ أَفْقَرْته لَأَفْسَدْت عَلَيْهِ دِينه وَإِنَّ مِنْ عِبَادِي مَنْ لَا يُصْلِحهُ إِلَّا الْفَقْر وَلَوْ أَغْنَيْته لَأَفْسَدْت عَلَيْهِ دِينه " ..

وشوف الواقع .. الانترنت نعمة من نعم ربنا .. لكن بأفعال الناس السيئة تحول إختراع الانترنت نقمة كبيرة عليهم ..
والموبايلات والتليفونات نعمة من نعم ربنا .. لكن بأقعال المنحرفين تحول إختراع الاتصالات لنقمة كبيرة ..

وبالعكس .. البلاء فى ظاهره نقمة .. لكن بأفعال الناس الطيبة وبصبرهم وبرضاهم وبمثابرتهم وحماستهم وعدم إستسلامهم ..
تحول البلاء لنعمة كبيرة عليهم .. والشدائد بتظهر معادن الناس .. والمصاعب تحفز أصحاب الهمم على الابداع والتألق ..

يقول أخ من الأخوة فى منتدى آخر ..

أما بالنسبة لموضوع النت فبالفعل كنت أود التعليق فعلا على أمر النت إما بوضع كلمة بدلا منها مثل "كل ما حال بيني وبين التقرب إلى ربي"
أو غيرها ولكني فضلت تركها لأن النت نعمة من نعم الله علينا قد تكون نقمة بأيدينا وأفعالنا نحن والعياذ بالله
ولكي نعرف أهي نعمة أم نقمة في ثوب النعمة كما علمنا شيخنا الحبيب محمد حسان بأن نقيس النعمة بهذا الترمومتر الدقيق ألا وهو إذا رأيت النعمة تقربك إلى الله فهي النعمة فاحمد الله واشكره تعالى عليها ، أما إن كانت تبعدك عن الله بالانشغال بها او استغلالها فيما لا يرضي الله فهي النقمة في ثوب النعمة ...فعلى هذا فَقِس

أى شئ يُبعدنا عن الله فهو نقمة .. حتى لو صحة أو فلوس أو ذكاء أو مهارة ..
وأى شئ يُقربنا من الله فهو نعمة .. حتى لو مرض أو فقر أو قلة تركيز ..

والله انا معترتضش ولا اقدر اعترض على الصبر
الصبر واجب
ثانيا لا حربنا المرض والابتلاء الظروف ديه مكنتش هتكون موجوده الا بوجود المرض

بصراحة أنا أختلف معاك .. يعنى لولا المرض مكنتش عاكستنا ظروف صعبة ؟ ..
قال الله ( لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ فِي كَبَدٍ ) .. ربنا خلق الأنسان فى كبد .. الصحيح والمريض ..

ومختلفش معاك المصاعب والبلاءات درجاتها بتختلف من شخص لآخر لكن ..
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ..

وممكن يكون إنسان سليم ظروفه أصعب مننا نحن المرضى ؟ .. طيب إزاى ؟ ..
إخوانك المسلمين فى فلسطين والعراق وأفغانستان وباكستان والصومال والشيشان ..
يعملوا إيه حصار وقصف والجنود تقتحم البيت تقتل وتغتصب وتمزق المصاحف ..
بالنسبالى أكون مشلول وأشعر بالأمان أحسن .. ولا إنى أكون واقف ومرعوب ..
فقد نعمة الأمان تفقد الانسان الراحة فى أى شئ ..

طيب لننظر فى أولاد بلدنا .. بطالة ومفيش شغل وفتن فى الشوراع ..
ويسيب بلده ويتغرب ويواجه مرارة الغربة وقسوتها .. أو ربنا يرزقه بأب يجبره على دخول كلية مش حاببها ..
كل ده علشان يقولوا الدكتور .. أو والده ووالدته ينفصلوا وممكن الاولاد يتشردوا فى الشوارع ..

محدش يعرف لو كنا بصحتنا كانت إيه المشاكل الى واجهتنا .. الله أعلم ..

والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم والله العظيم
لم ولن وليس وكل ادوات النفي اعترض على الصبر
الصبر من الواجبات

والله العظيم والله العظيم والله العظيم ..
أنا فاهمك وعارف أنك مبتقلش منصبرش ..

الخلاف فى حاجه واحده بس

المرض مش صديق ولا ضيف غنى اكرمه واقدمله الشاى
المرض عدو وعدو لازم القضاء عليه بكل الطرق محاربته ومحاربت الظروف النتجه منه
انا بحب اعيش الواقع والمرض عمره مكان صديق لان الصديق هحبه وانا بكرهه

والله يبنى الحلال كل إنسان يقتنع بما يراه صواب ..

لكن أنا حتى أخفف على نفسى لأنى لو إعتبرت المرض عدو ..
وجابلى كل المصاعب وحرمنى من كل شئ .. حفضل تعبان لأن العدو معايا ليل نهار ..
وممكن بدون قصد الشطان يوسوس بأمور مش كويسة بسبب مشاعر الكره الى جوايا ..
الكره يولد شر لو إستخدمناه غلط .. والحب يولد خير لو استخدمناه صح ..

وبالنسبالى بعتبر المرض صديق أو بحاول أعتقد انه صديق ..
لأنه معايا علطول وطالما معايا علطول يبقى لازم أتعاون معاه وأعمل هدنة ..
وححارب كل الظروف السلبية وهو معى .. وحتحدى كل الناس المثبطة للعزائم ..
وحقلهم برغم مرضى حنجح وان شاء الله اكون احسن منكم حتى لو فضلت مريض ..

كل واحد له فلسفته :2: ..

برنامج الاتجاه المعاكس .. بس الحلو الى فى الموضوع مفيش خناق وزعيق ..
تفوقنا على كبار القوم الى لما بيختلفوا بيعملوا عمايل وحشة واحنا رغم الخلاف زى السمن على العسل ..
شوفت بقى ممكن المرضى يبقوا أحسن من الاصحاء ازاى هههههههههههههه ..​
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

والله يبنى الحلال كل إنسان يقتنع بما يراه صواب ..



كل واحد له فلسفته :2: ..

المرض عدو يجب محاربته فلنعلنها حرب يلا يا رجال المنتدى من معى ؟؟؟خليك انت وهو اصدقاء يا خويه
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

المرض عدو يجب محاربته فلنعلنها حرب يلا يا رجال المنتدى من معى ؟؟؟خليك انت وهو اصدقاء يا خويه

هو ضيف حعتبره صديق وحتعايش معاه ..
لغاية ما ربنا يشفينى إن شاء الله أو يقبضنى ويدخلنى الجنة إن شاء الله ..

وحاربه ورينى إزاى حتحاربه ؟ .. ومحاربتك للسلبية والناس المثبطة للعزائم .. مش محاربة للمرض ..
لان الظروف الصعبة ملاحقة للإنسان ووراه وراه صحيح أو مريض ..

لانى مقدرش اعتبر الشئ الى بيرفع درجتى وبيمسح سيئاتى وبيزود حسناتى وعرفنى بربى وقربنى منه ..

يبقى عدو ؟ مش منتطقية بالنسبالى ..
فهمنى ازاى حد بيعملك حجات حلوة ويكون عدو ؟ ..​
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

حلوووووووووووه انت هتجننى
لا عدو عدو عدو وبحربه وهحربه لغايه ما اخلص عليه
فلسفه
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

أخواني الأعزاء
احترم فيكم احترامكم لبعض
رغم اختلاف الاراء

لاكن انا اقترح عليكم ان تفتحو موضوع متكامل عن
نقاشكم هذا

و ما بدي حديثكم يضيع موضوع الصفحة هذه ارجو منكم فتح صفحة جديدة و ناقشو الموضوع
احتمال اشخاص كتيرة يشاركو النقاش معكم

اخواني اقتبسو هل تسمحو لي أن أضع ردودكم مقتبسة في الترتيب في قسم النقاش ؟؟؟

و شكراً لكم ...
 
التعديل الأخير:
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

أخواني الأعزاء
احترم فيكم احترامكم لبعض
رغم اختلاف الاراء

لاكن انا اقترح عليكم ان تفتحو موضوع متكامل عن
نقاشكم هذا

و ما بدي حديثكم يضيع موضوع الصفحة هذه ارجو منكم فتح صفحة جديدة و ناقشو الموضوع
احتمال اشخاص كتيرة يشاركو النقاش معكم

اخواني اقتبسو هل تسمحو لي أن أضع ردودكم مقتبسة في الترتيب في قسم النقاش ؟؟؟

و شكراً لكم ...

شكرا على هذا العرض
وانا حابب ان يظل النقاش في هذا التوبك
على ما اعتقد ان احنا انهينا النقاش
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

زي ما تحب اخي فالكون
انتا شكلك عنيد
ههههه

والله انا فراحنة فيكم

بمناسبة فرحتي فيكم رح افرحكم في خبر مفرح كتير

بس بدنا اناقش هل ممكن يفيدنا ام لا

الســلام عليكم و رحمة الله و بركاته


أخواني الأعزاء أعجبني هذا الخبر من أهميته و شعوري للإطمئنان به
فأحببت أن أضعه بين يديكم


فلسطيني يكتشف منشطا للعضلات
1_977375_1_34.jpg

الحصار والعدوان الإسرائيلي كان دافع هنية لاكتشاف المستحضر الطبي الجديد (الجزيرة نت)




نجح عالم فلسطيني من غزة في اكتشاف مستحضر طبي هو الأول من نوعه يعمل على تنشيط خلايا العصب والأوتار والعضلات وإعادتها إلى حالتها الطبيعية دون الحاجة إلى جلسات علاج طبيعي، وخلال فترة زمنية وجيزة.​

وكان الحصار الإسرائيلي لقطاع غزة وتدمير الحرب لمختبرات الجامعة الإسلامية بغزة -التي يعمل فيها صاحب الاختراع الدكتور ماجد محمد هنية أستاذا مشاركاً في الكيمياء العضوية- دافع هنية الرئيسي للتخفيف عن أبناء شعبه ممن أصابتهم التشوهات ولحقت بهم الإعاقات بسبب نيران الآلة الحربية لإيجاد علاج لإصابات الجهاز العضلي بطريقة فعالة دون الحاجة لإجراء عمليات جراحية.​

ويعمل العلاج الجديد -الذي أطلق عليه هنية اسم "alamex"- على إعادة نمو العضلات المصابة بالضمور لدى المرضى المصابين في الحوادث أو معاقي خلع الولادة، وإعادة الإحساس إلى وضعه الطبيعي شريطة أن يكون النخاع الشوكي سليماً.​

ويعالج المستحضر الجديد بحسب مكتشفه المرضى المصابين بانحناء في العمود الفقري، إضافة إلى تنشيط دخول الدم إلى الأوعية الدموية والشعيرات الدقيقة في طبقات الجلد وزيادة حيويتها، فضلاً عن مساعدته على التخلص من الخلايا الميتة.

1_977376_1_23.jpg

الدكتور ماجد هنية (الجزيرة نت)


علاج دائم
ويؤكد هنية في حديثه للجزيرة نت أن المستحضر الطبي الجديد يمتاز عن غيره بأنه علاج دائم وليس مسكنا مؤقتا، مشيراً إلى أنه يخلو من أي مواد سامة، ويعمل على شفاء المريض خلال مدة زمنية قصيرة بعد أن يقوم بدهنه على الجلد مرة أو مرتين في اليوم، ولا يحتاج المريض إلى تناوله عبر الجهاز الهضمي أو بطريقة الحقن.​

ويضيف أن عمليات التجريب -التي عمد إلى إجرائها بعد دراسة المواد الفعالة والتحقق من سلامتها على 20 حالة من أصحاب الإعاقات والمصابين بإصابات متنوعة ضمن أعمار مختلفة من كلا الجنسين- أظهرت نتائج إيجابية وتميزت بالدقة والفعالية العالية وبسرعة فائقة على الشفاء في بعض الحالات في غضون دقائق وأحيانا ساعات حسب نوعية الإصابة ومكانها، حسب ما يقوله.​

وأوضح أن العلاج الجديد يوفر على المرضى عناء تكلفة إجراء العمليات الجراحية، لأن المستحضر رخيص الثمن، ويستخدم لجميع الأعمار.

مكونات المستحضر
وذكر الأكاديمي الفلسطيني أنه لجأ إلى استخدام مركبات كيمائية وأخرى عضوية للوصول إلى مستحضره، لافتاً إلى أن المستحضر نفسه هو عبارة عن مزيج من مواد كيميائية وطبيعية تم استخلاص بعضها من مادة الزنجبيل، وكذلك استخدام 1% من ماده "السنيول"، ومواد أخرى مفيدة في تنشيط المواد الفعالة التي تعمل على اختراق الجلد لتصل للجهاز العضلي تحت الجلد.
وبحسب هنية فإن المستحضر حظي بالنشر وتم تحكيمه في إحدى المجلات العالمية التي تـُعنى بالاكتشافات العملية، منوهاً بأن العمل جارٍ للانتهاء من تحضيره من أجل توفيره للمرضى بأقرب وقت ممكن.​

وبيّن أنه بصدد نشر نظريه جديدة وهي حصيلة العديد من البحوث التي نشرها في المجلات العلمية العالمية، حيث تربط هذه النظرية العلاقة بين المواد الكيميائية والخلايا, مما يسهل اكتشاف الكثير من الأدوية للعديد من الأمراض المستعصية.​

ومن جانبه أكد أشرف طبيل مالك أحد الصيدليات في غزة أن هذا المستحضر سيكون له شأن كبير في علاج الجهاز العضلي لكون قطاع غزة خال من تلك المستحضرات الطبية ذات القدرة الفعالة والسريعة.​

وذكر للجزيرة نت أن المستحضر الجديد سيكون له أثر في التخفيف من معاناة أعداد كبيرة من المصابين في الأوتار والأعصاب وأصحاب الإعاقات الذين تضرروا بسبب الحرب الإسرائيلية الأخيرة على غزة.


المصدر من الجزيرة نت
و أيضاً نشرته الصحف الفلسطينية
تاريخ الخبر :
الجمعة
26/3/1431 هـ
12/3/2010 م​

بعد قراءتي للخبر تواصلت مع أخواني في غزة

و طلبت منهم السؤال عن الخبر عن قرب

و كان جواب مساعد الطبيب أمجد محمد هنية

انه الخبر صحيح سيتم نشر الدواء في الصيدليات

بعد 10 أيام إن شاء الله

و أدعو الله لي و لكم و لكل شخص يحاول محاربة الأمراض

بالتوفيق



أختكم مرام


شو رأيكم يا اصدقائي من مرض ضمور العضلات ممكن يفيدنا هل علاج ؟
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

كل شيء بيد رب العالمين إذا قال لشيء كن فيكون
ان شاء الله فيه علاج لنا
نحن نعاني من صعوبة المرض ونتوقع ان العلاج سيكون مؤلم ومتعب وعمليات وجلسات علاجية

أختي مرام ..اسألي هل سيفيدنا أم لا ؟ وكيف نحصل على العلاج فالسعودية (أنا مصابة بمرض الدوشين)
أسأل الرحمن الرحيم أن يرحمنا برحمته وأن يكتب في هذا العلاج فرجنا وأملنا

أكثروا من الدعاء...
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

حلوووووووووووه انت هتجننى
لا عدو عدو عدو وبحربه وهحربه لغايه ما اخلص عليه
فلسفه

أبعدو عنى الولد ده حيجننى الولد ده هههههههههه ..
عموما هو النقاش إنتهى .. وآخر شئ ولا كلام بعده ..
هنا فى موضوع الأخت مرام علشان إحنا أصبحنا ضيوف ثقيلين فى موضوعها ..
وأنا حابب أفتح موضوع فى قسم النقاش .. لأعرف أراء كل الإخوان .. هل المرض والألم عدوان أم صديقان ؟ ..

سأنهى بحديث عن جابر بن عبد الله :
( أن رسول الله صلى الله عليه وسلم دخل على أم السائب أو أم المسيب وهي ترفرف ..
فقال : ما لك يا أم السائب أو يا أم المسيب ، قالت : الحمى لا بارك الله فيها ..
فقال : لا تسبي الحمى ، فإنها تذهب خطايا بني آدم كما يذهب الكير خبث الحديد ) .. رواه مسلم

وسنكمل النقاش فى الموضوع الذى سأفتحه إن شاء الله ..


مرام

أخواني الأعزاء
احترم فيكم احترامكم لبعض
رغم اختلاف الاراء

الحمد لله على تلك النعمة ..


لاكن انا اقترح عليكم ان تفتحو موضوع متكامل عن
نقاشكم هذا

و ما بدي حديثكم يضيع موضوع الصفحة هذه ارجو منكم فتح صفحة جديدة و ناقشو الموضوع
احتمال اشخاص كتيرة يشاركو النقاش معكم

اخواني اقتبسو هل تسمحو لي أن أضع ردودكم مقتبسة في الترتيب في قسم النقاش ؟؟؟

و شكراً لكم ...

إن شاء الله وأنا حابب أعرف أراء إخوانى الأعزاء فى نقاشنا ..
ولا تتعبى نفسك أنا بدأت تلك الفوضى وأنا أتحمل ترتيبها :2: ..

شكرا على هذا العرض
وانا حابب ان يظل النقاش في هذا التوبك
على ما اعتقد ان احنا انهينا النقاش

لا أنا عاوز النقاش يبقى على الهواء مباشرة :2: ..

 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

زي ما تحب اخي فالكون
انتا شكلك عنيد
ههههه

والله انا فراحنة فيكم

بمناسبة فرحتي فيكم رح افرحكم في خبر مفرح كتير

بس بدنا اناقش هل ممكن يفيدنا ام لا




شو رأيكم يا اصدقائي من مرض ضمور العضلات ممكن يفيدنا هل علاج ؟

الله يبشرك بالخير .. تلك الاخبار تؤكد لى تطور الطب ..
وإن شاء الله نُشفى وأروح لمحمد أتخانق معاه :2: ..

أنا متفائل كثيراً بالمستقبل ..
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

كل شيء بيد رب العالمين إذا قال لشيء كن فيكون
ان شاء الله فيه علاج لنا
نحن نعاني من صعوبة المرض ونتوقع ان العلاج سيكون مؤلم ومتعب وعمليات وجلسات علاجية

أختي مرام ..اسألي هل سيفيدنا أم لا ؟ وكيف نحصل على العلاج فالسعودية (أنا مصابة بمرض الدوشين)
أسأل الرحمن الرحيم أن يرحمنا برحمته وأن يكتب في هذا العلاج فرجنا وأملنا

أكثروا من الدعاء...
صحيح
اختي ع فكرة ممكن يكون علاج مرضنا
ع اهون الاسباب و احتمال يكون اقل من غزة ابرة
زي العلاج هاد
اصلا هو مرضنا نقص في جين و هاد الجين موجود في الخلايا
و طالما في شي ممكن يجدد الخلايا بيكون ممكن يعالجنا
:16:
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

الله يبشرك بالخير .. تلك الاخبار تؤكد لى تطور الطب ..
وإن شاء الله نُشفى وأروح لمحمد أتخانق معاه :2: ..

أنا متفائل كثيراً بالمستقبل ..
:24:
هههههههههههههه
لا إلهه محمد اخونا و حبيبنا
الله كريم خيو
شو رايك في الخبر الي ضفته ااخر شيء ؟
 
رد: تجمع خاص للمصابين بضمور العضلات

زي ما تحب اخي فالكون
انتا شكلك عنيد
ههههه

والله انا فراحنة فيكم

بمناسبة فرحتي فيكم رح افرحكم في خبر مفرح كتير

بس بدنا اناقش هل ممكن يفيدنا ام لا




شو رأيكم يا اصدقائي من مرض ضمور العضلات ممكن يفيدنا هل علاج ؟

يارب يكون مفيد وياريت حد من المختصين يفيدنا
اناااااااااااااااا عنيد ده انا غلبااااااااااااان
 

عودة
أعلى